EU är världens nästa största spelmarknad. Under 2007 omsatte spelindustrin 7,3 miljarder euro i EU mot 6,9 miljarder euro i USA. Den asiatiska marknaden, i praktiken Japan, är fortfarande världens största marknad för spel med en omsättning på 7,4 miljarder euro. Europa är alltså inte alls långt efter det speltokiga landet i öster.
Vad kan vi utläsa av dessa siffror, då? Rimligen att Europa borde vara mer prioriterat än det är i dag. Visst har det blivit bättre de senaste 10 åren, men fortfarande släpps många spel bara i Japan. Det var en seg process att få japanska utvecklare och utgivare att förstå att det faktiskt finns många rollspelssugna spelare i vår del av världen.
Kanske kan vetskapen om att Europa kan vara framtidens största spelmarknad göra utgivare mer angelägna om att släppa spelen på den europeiska marknaden. Ett hinder har alltid varit alla olika språk. Jag kan tycka att det är onödigt att översätta spelfodral och foldrar till alla småspråk, exempelvis svenska. Engelska borde vara det gångbara språket, med undantag för spanska och franska.
Undersökningen visade också att 81 procent av de tillfrågade föräldrarna tyckte att det var underhållande att spela med sina barn och medelåldern ligger på 33 år. Attityderna håller sakta på att förändras.