lördag 29 augusti 2009

Kom till pappa

Efter till synes en evighet med en trasig Xbox 360 hemma har jag äntligen införskaffat en ny. Varför jag inte skickade den gamla på reparation? Jo, det var också tanken. Men felet var oidentifierat och supporten visste inte vad det kunde vara. Det var alltså inte det vanliga RROD-felet, som skulle ha gått på garantin. Jag fick helt enkelt ingen bild och inget ljud, men konsolen markerade inte med röd lampa.

Eftersom den första konsolen jag hade var av den första sorten, går det nu att se vissa förändringar. Hårddisken är alltså större, men maskinen är även något tystare och den ska även vara den stabilare Jasper-modellen som inte har samma problem som tidigare. Dessutom har Microsoft haft vänligheten att göra strömadaptern, som till den första versionen vägde ungefär 4,5 ton, lite mindre och betydligt lättare.

Xbox 360 Elite med 120 GB hårddisk har just blivit billigare. Problemet är att jag inte vill ha någon svart konsol. Den mattsvarta Xbox 360-konsolen är faktiskt inte alls snygg och med en vit HD DVD-drive ovanpå skulle det se hemskt ut. Jag gissar att jag kommer att klara mig mer än väl med en 60 GB hårddisk. Så det fick bli en smäcker vit Pro-variant. OnOff hade ynka två kvar i lager i hela stan. 60 GB-modellen är som bekant på väg bort till förmån för Arcade och Elite.

Det är faktiskt första gången någonsin som jag har tvingats köpa en ny konsol för att den gamla gått sönder. Ingen bra reklam för Microsoft, direkt. Nu återstår att se hur mycket jag hinner spela på den under hösten...

Mamma, pappa, barn. Och "farfar" i bakgrunden...