Activision, som ligger bakom dundersuccén Call of Duty, kan tänka sig ännu högre spelpriser i framtiden.
I dag släpps storspelen inte sällan i flera versioner. Minns Halo 3 som släpptes i en vanlig version, i en Limited-version och i en Legendary-version (som innehöll en liten Spartan 117-hjälm). Denna trend fortsätter och Activision vill inte vara sämre. Deras kommande Call of Duty: Modern Warfare 2 släpps också i tre versioner. Den vanliga kostar 599 kronor, Hardened edition kostar 799 och Prestige edition hela 1 699 kronor, alltså ungefär som en Xbox 360 Arcade-konsol.
Activisions Bobby Kotick hävdar att om han kunde, skulle han höja priserna ännu mer. Argumentet är att kunderna efterfrågar ett mervärde i spelen och att de är villiga att betala extra för att få det. Det är svårt att argumentera emot eftersom de dyraste versionerna av toppspelen ofta säljer slut (som exempel kan tas att Prestige-versionen av Call of Duty: Modern Warfare 2 är fullbokad på Webhallen - och det gäller knappast bara där).
Så länge spelen även släpps till standardpris i en vanlig version, har jag inget emot att det även släpps dyrare lyxvarianter med medföljande attiraljer. Jag har i många år saknat "bakom"-material till spelen. Hur svårt kan det vara för utvecklarna att göra ett litet kort reportage under utvecklingstiden? Bungie gjorde detta till den lite dyrare versionen av Halo 2 och sedan dess har trenden fortsatt.
Det är precis som när man köper en film. Är filmen bra är det alltid intressant att få veta lite mer om hur inspelningen gick till och få se intervjuer med skådespelarna. Detsamma borde gälla inom spelbranschen. Och vi tycks vara på väg åt rätt håll.