Sony har, trots det relativt höga priset, gjort en förlust på varje såld PlayStation 3 fram till i dag. Nyligen meddelades emellertid att företaget lyckats minska tillverkningskostnaderna med hela 70 procent, vilket fick många av oss att tro att maskinen skulle sjunka i pris. Och så kom precis som väntat, PS3 Slim till ett lägre pris (även om den i Sverige har hamnat på runt 3 500 kronor, vilket inte alls är det låga pris vi ville ha).
Allt ska alltså vara frid och fröjd. Men. Chefen för Sony Computer Entertainment, Kaz Hirai, avslöjar att Sony kommer att göra förlust på varje såld PS3 Slim också. Nu försöker Hirai släta över detta faktum genom att påpeka att företaget faktiskt tjänar pengar på de spel och tillbehör som säljs. Vilket är sant. Och gudarna ska veta att Sony, Nintendo och Microsoft alla har feta marginaler på varje såld handkontroll, ratt eller annat tillbehör som vi hugade konsumenter vill köpa.
Ändå är det lite anmärkningsvärt att Sony inte lyckats skapa en affärsmodell där varje såld basenhet ger vinst. Lägg därtill att Sony inte tjänar ett enda öre på onlinetjänsten Home (medan Microsoft tjänar på varje abonnemang som betalas för Xbox Live) och det blir lite knepigt att förstå exakt hur företaget har tänkt sig att göra PlayStation 3 till en vinstmaskin inom ett antal år.