tisdag 12 januari 2010

Microsoft: "Vi är bara halvvägs än"

Jag bloggade nyligen om vad framgångarna för Nintendo Wii kan komma att betyda för spelkonsolmarknaden i ett längre perspektiv givet att Nintendo nu visat att prestanda över huvud taget inte spelar någon roll när konsumenten erbjuds något lite extra i stället. Kommer Microsoft och Sony att följa efter och lägga allt mindre kraft på tung prestanda i sina framtida konsoler?

Förutom en möjlig sådan konsekvens, har denna generation även kommit att innebära något annat: längre generationer. Normalt brukar en spelkonsol ersättas efter runt fem år på marknaden. Det har varit ett riktmärke som visat sig hålla ganska väl. Frånsett Xbox har den äldre konsolen levt vidare en tid sida vid sida med uppföljaren - och här har Sony varit i särklass tack vare populariteten i sina PlayStation-konsoler - för att sedan plockas bort från marknaden. Sony har satt ett tioårsperspektiv med sin PlayStation 3. Microsoft har tidigare hävdat att Xbox 360 endast har nått ungefär halvvägs in i sin livscykel, vilket skulle betyda att de inte planerar någon ny konsol förrän runt 2014. Då är vi nästan uppe i de tio år som Sony har nämnt.

Som för att intyga att vi inte hörde fel förra gången, upprepar sig nu Microsoft. David Hufford, som chefar över produktutvecklingen inom Xbox-gruppen, menar att mjukvaru- och hårdvaruuppdateringar kommer att möjliggöra för Xbox 360 att leva längre.

"Det finns inget behov av att lansera en ny konsol eftersom vi kan ge denna konsol nytt liv genom endera mjukvaruuppgraderingar eller hårdvaruuppgraderingar som Project Natal. Xbox 360 designades för ett långt liv och jag tror inte ens att vi har kommit halvvägs än."

Om det är allvar, betyder det att vi går mot en rekordlång spelgeneration. Och varken Nintendo, Sony eller Microsoft lär klaga. Att utveckla, tillverka och lansera spelkonsoler är oerhört kostsamt. Och ju mer det kostar, desto längre tar det att göra vinst. Inte minst om man släpper prestandamonster som PlayStation 3. Inte heller konsumenterna lär klaga. Som jag påpekade tidigare, skriker konsumenter sällan efter ny teknik utan nöjer sig tvärtom med det som erbjuds. Nya spelkonsoler är dyra. Ju längre tiden går, desto billigare (och bättre) blir de och desto större blir spelbiblioteket. Därför säljer PlayStation 2 fortfarande riktigt hyggligt, över nio år efter lanseringen i Europa.

Personligen är jag kluven. Å ena sidan tycker jag att vi ofta har sett spelkonsoler ersättas innan de nått sin peak. Xbox är väl det bästa exemplet, även om det var ett extremfall. Det ger mer värde för investeringen att aktivt kunna fortsätta spela på sin konsol under längre tid och ofta kommer många av de bästa spelen först efter fyra fem år. Å andra sidan älskar jag ny teknik. Spänningen inför releasen av en ny spelkonsol är svåröverträffad. Den glimrande prestandan. Trailers med spel som får oss att tappa hakan. Allt detta uteblir när den pågående generationen nu tycks fortsätta och fortsätta.

Förbered dig på en lång resa.