Halo: Reach är Bungies sista Halo-spel. Hädanefter kommer de att samarbeta med Activision med en helt ny franchise. Microsoft äger dock rättigheterna till Halo och har inte för avsikt att låta varumärket vila.
Enligt Microsoft är ett nytt Halo vart tredje år, som varit den tid Bungie tagit på sig mellan varje spelsläpp ända sedan det första Halo, för sällan. Detta skulle alltså kunna betyda att vi kommer att få se ett nytt Halo vartannat år framöver. Är viljan att mjölka varumärket verkligen så stark att hänsyn till inflation inte tas?
Den stora frågan är vad det kommer att betyda för kvaliteten. Och intresset. Visst går det att pumpa ut bra uppföljare med korta mellanrum - se bara på Assassin's Creed - men om konsumenterna dränks i uppföljare finns risk för att hypen avtar. Halo skulle bli en spelserie bland alla andra. I förlängningen är det Microsoft som skulle förlora på detta.
Jag skulle hellre se att Microsoft höll sig, satsade på att utveckla andra varumärken och släppte Halo 4 till nästa generations Xbox i stället. Jag tror nämligen att den kan komma tidigare än Microsoft i dag hoppas på.
Framtiden får utvisa vad som händer med Halo. Det enda vi vet är att den som vill följa Master Chiefs äventyr även i framtiden, behöver en Xbox-konsol.