torsdag 16 september 2010

Kinect Microsofts största satsning hittills


Microsoft genomför en rekordsatsning med Kinect. Lanseringen är dyrare än lanseringen av självaste Xbox 360. Det säger en del om hur viktig lanseringen i november är för Microsoft. De har haft Sony flåsande i nacken en längre tid nu men fått lite tillfällig respit genom ökad försäljning tack vare nylanseringen av Xbox 360. Kinect ska se till att Sony hålls på avstånd och att Xbox 360 ges längre liv.

Microsoft räknar med att sälja tre miljoner Kinect-enheter under julen. Bedömare har tidigare, baserat på bland annat förbokningarna, talat om en siffra på runt fyra miljoner. Aaron Greenberg berättar för Gamasutra att de ser på lanseringen av Kinect som en lansering av en helt ny plattform, nästan en ny spelgeneration. Förhoppningen är att Xbox 360, som i höst har funnits ute i fem år (vilket brukar vara en normal livslängd innan en konsol ersätts), ska kunna leva i minst ytterligare fem. Hur det blir med den saken återstår att se. Många förbokningar och positiv respons från återförsäljare tyder i alla fall på en lyckad release för Kinect. Personligen kan jag tycka att det om något år behövs en ny konsol på marknaden. Jag skulle helst inte vilja spela även nästa Halo på Xbox 360. Kinect har inte så mycket att tillföra ett klassiskt actionspel.

Vid Tokyo Game Show har Microsoft visat upp flera nya Kinect-spel, däribland Haunt (av skaparen till PlayStation-klassikern Parappa the Rapper), som utspelas inne i ett spökhus och Segas Rise of Nightmares, som också ska bli något slags skräckis. Därtill har Suda 51 spel på gång som använder Kinect, vilket kan bli spännande. Men det mest överraskande Kinect-utspelet hittills måste nog ändå vara Capcoms beslut att göra ett Steel Battalion som använder Microsofts rörelsekamera. Vi minns alla den fantastiska kontrollen och de tunga robotarna. Är tanken att vi, stående framför TV:n, ska klampa omkring som mecha-robotar? Det blir säkrast att dra för gardinerna i så fall.

Vi lär få se mycket experimenterande under den första tiden när utvecklarna lär sig de nya koncepten. Risken är således att vi under Kinects första år kommer att få många lättsamma och ytliga spelupplevelser.