fredag 11 november 2011

Nintendo erkänner brist på 3DS-spel

Nintendo of Americas Reggie Fils-Aime erkänner att en viktig orsak till att Nintendo 3DS fick en så tung start var frånvaron av bra spel. Han säger att Nintendo har lärt sig läxan inför lanseringen av Wii U nästa år.

Visst kan en konsol sälja även utan riktiga kioskvältare direkt vid releasen. Det perfekta exemplet är väl PlayStation 2, som sålde fantastiskt bra direkt från start trots att inget av releasespelen var särskilt bra. Men releasen hade föregåtts av en lång och mycket tung hype från Sonys sida, en hype som fick många att faktiskt avstå från alla bra spel som pumpades ut till konkurrenten Dreamcast just då.

Som regel är det dock spelen som finns tillgängliga får oss att köpa en ny konsol, inte fagra löften om teknisk briljans eller vad som ska komma till formatet om något år. I fallet med PlayStation 2 var det, förutom teknisk hype, även löften om uppföljare till alla kända spelserier till Sonys första konsol som fick många att tömma plånboken.

Det lägre priset har gjort att fler fått upp ögonen för Nintendo 3DS. Nintendo hoppas att det ska räcka för att ge företaget en behaglig jul och minska förlusterna något för 2011. Men en evig sanning kvarstår: för att ha en bra chans att sälja, behövs bra spel.