USA blev omedelbart och har också förblivit Microsofts viktigaste marknad ända fram till i dag. I Japan fick Xbox aldrig något genomslag och trots att den amerikanska mjukvarujätten kämpat med att få japanerna intresserade av varumärket, har Xbox 360 faktiskt blivit ett ännu större fiasko än föregångaren. Microsoft har emellertid visat att man inte behöver vinna i Japan för att lyckas globalt. Europa har varit något slags mellanmarknad med hyfsad försäljning, inte minst i Storbritannien, men både Wii och PlayStation 3 har sålt bättre. Totalt är Xboxförsäljningen uppe i snart 85 miljoner, varav nära 60 miljoner Xbox 360.
Mycket har hänt på tio år. Minns reaktionerna på Microsofts beslut att ge sig in i konsolbranschen. Ett sällan skådat hat växte på både spelforum på nätet och i insändarspalter i spelpressen. Nintendos Hiroshi Yamauchi fällde hånfulla kommentarer. Vad visste väl Microsoft om spel! Vad skulle en utböling vars främsta bedrift var ett operativsystem ingen gillade i spelindustrin att göra? Andra oroades över att det stormrika företaget skulle köpa upp, konkurrera ut och i praktiken monopolisera hela spelkonsolbranschen.
I dag vet vi att ingen av farhågorna besannades. Microsoft har visserligen köpt upp en del spelhus, däribland Rare som gick från att vara en älskad spelutvecklare till Nintendos konsoler till ett i princip bortglömt fiasko till Xbox. Men de har inte kommit att dominera spelbranschen. Microsoft hade storögda visioner för Xbox. De "lovade" 100 miljoner sålda exemplar när de raggade utvecklare till konsolen. Facit blev 25 miljoner exemplar, vilket innebar att de slog Gamecube men inte var i närheten av att hota PlayStation 2.
Microsoft har dock ödmjukt lärt av sina misstag längs resans gång. De radikalsänkte priset på Xbox med 1 500 kronor när försäljningen uteblev i Europa - och kompenserade alla som köpt maskinen till lanseringspriset 5 000 kronor. De lanserade en ny handkontroll när spelarna klagade över att The Duke var på tok för stor. Samtidigt låg de hela tiden steget före sina konkurrenter vad beträffar onlinespel.
Vad har då Microsoft bidragit med under dessa tio år? Först och främst har de skapat en förstklassig onlinetjänst i Xbox Live och därmed satt ribban för både Nintendo och Sony. Live har med tiden blivit en kassako för företaget i takt med att antalet användare har ökat och fler och fler funktioner har tillkommit. Att Microsoft byggde in en hårddisk i Xbox redan 2001 var också ett stort steg bort från den gamla tidens irriterande minneskort. Spelmässigt har vi framför allt fått Halo och under de tio år som Xbox och Xbox 360 har funnits har FPS vuxit till den viktigaste genren i spelmediet. Något som hade varit helt otänkbart tidigare då många fnös åt blotta tanken på att spela FPS på konsol.
Mest av allt har dock Microsoft för egen del skapat en acceptans och, faktiskt, respekt från oss spelare genom att leverera hårdvara, mjukvara och tjänster - även om Xbox 360 var en hårdvarumässig katastrof vid lansering, till skillnad från Xbox som bara tickade och gick. I dag är mjukvarujätten, som ofta benämns i förklenande ordalag ("Pyttemjuk"), en stor och seriös aktör på spelmarknaden, likställd med Nintendo och Sony. Vi är många som med stor spänning väntar på vad nästa generations Xbox har att erbjuda.