tisdag 15 november 2011

Halo 10 år

Halo fyller tio år och Microsoft firar med att i dag släppa en jubileumsremake av originalspelet. Jag har klagat en del över detta eftersom jag fortfarande anser att originalet är så pass bra och egentligen inte behöver någon HD-uppgradering, men jag kommer förstås som så många andra falla till föga och köpa det ändå. Att döma av de recensioner som börjat ramla in är Halo: Combat Evolved Anniversary väl värt sina 399 kronor.

Man ska inte underskatta nostalgins kraft. Den är för många den enda anledningen att köpa spel som Sonic Generations eller för den delen ett och annat Super Mario-spel. Det finns samtidigt en fara i att leva endast på nostalgi. Den tenderar nämligen att vara starkast i minnet. Vissa spel gör vi således bäst i att inte plocka fram för att återuppleva. Plötsligt stämmer våra vackra minnen inte alls överens med den känsla som spelet förmedlar tio eller femton år senare. Vilket leder till både förvåning och besvikelse. "Vänta nu... var det det här spelet jag satt vaken på nätterna för att spela...?"

Detta gäller dock inte Halo. Efter att ha klarat Halo: Reach beslöt jag att spela om det första spelet till Xbox. Jag blev imponerad. Igen. Visst finns problem i bandesignen, visst är det mer repetitivt än senare Halo-spel och visst är grafiken inte lika snygg. Såklart. Men när jag åter landstiger på den mäktiga ringvärlden är jag nästan lika hänförd som jag var i mars 2002 när jag för första gången, hållande i en gigantisk handkontroll kallad The Duke, kraschlandade där. Jag promenerar runt och studerar detaljrikedomen i både grässtrån och trädstammar. Jag tittar upp mot den klarblå himlen och bländas av solen när jag samtidigt í horisonten ser den fantastiska ringen som visar att jag har landat på en mycket speciell plats.

Halos betydelse för Microsoft kan knappast överskattas. Det var det egentligen enda skälet till att Xbox inte fullständigt kollapsade i början. Det var spelet som fick alla tveksamma spelare att glömma att det stod "Microsoft" på den där svarta besten till spelkonsol och öppna plånboken. Det blev Microsofts räddning. Utan Halo kan Xbox mycket väl ha blivit deras första och sista spelkonsol och i dag räknas in bland spelhistoriens alla misslyckade maskiner.

Arvet efter Bungies storverk förvaltas numera av 343 Industries. Med Halo: Reach gjorde de oss inte besvikna. Med Halo: Combat Evolved Anniversary visar de att de inte bara tänker framåt utan också har insett att fans av serien tycker att dess förflutna är nog så viktigt. Det var ju där, i det första spelet, som allting började. Och visst är Halo värt att firas.