torsdag 9 februari 2012

Bakåtblick: Condemned

När Xbox 360 släpptes i november 2005 var den stora snackisen Rares comeback med Perfect Dark Zero. Spelet visade sig vara ett godkänt äventyr men inte mer - vilket när vi pratar om de gamla mästarna Rare var en klar besvikelse (föga förvånande har någon uppföljare heller inte dykt upp under de sex år som förflutit).

Något nytt Halo fanns inte tillgängligt, Call of Duty 2 utnyttjade inte riktigt kraften i den nya konsolen och Kameo: Elements of Power var gulligt och vackert men inte direkt något nytt Super Mario.

Releasens bästa spel blev i stället oväntat nog Monoliths Condemned. Det var kombinationen av läskig smygare, våldsam förstapersonsfajting och enkla CSI-ambitioner som gjorde spelet så underhållande. Att alla dessa bitar fungerade så pass bra gjorde helheten väldigt övertygande. En spännande story, en ständig känsla av utsatthet och en huvudperson som alltmer tappade greppet om verkligheten förstärkte intrycket av Condemned som oerhört välgjort och det bästa releasespelet till Xbox 360.

Att fienderna var nedgångna och aggressiva hemlösa i stället för monster med tentakler var enbart positivt. Det kändes nästan som att det var människor av kött och blod som man slog sönder och samman med de järnrör och spikförsedda plankor som fanns till hands.

Jag håller fortfarande Condemned som ett av de bästa spelen till formatet. Inte topp fem, men väl topp 10. Tråkigt bara att mitt exemplar här hemma har börjat krångla...

Ogift.