söndag 12 februari 2012

Rykte: Touchkontroll till nästa Xbox

Ryktena om nästa generations Xbox fortsätter att strömma in. De är svåra att värdera eftersom de hittills bara varit påståenden. Så fort maskinen finns och har ett yttre skal lär vi dock få se smygfotografier från fabriken (som vi fick med PS3 Slim).

Denna gång är det Xbox World Magazine som citerar anonyma källor som hävdar att Microsoft experimenterar med en handkontroll med en touchskärm som kompletterar knappar och spakar. Det låter lite som Wii U, men kontrollen uppges snarare likna vackra PS Vita och iPad. Kontrollen skulle få olika funktioner beroende på om vi spelar, tittar på TV eller vad vi nu kan tänkas göra med Microsofts nästa konsol.

Själv är jag oerhört förtjust i handkontrollen till Xbox 360. Det är den bästa hittills. Storleken är bra, knapparna ger inte skavsår och axelknapparna är perfekt avvägda. Det enda som möjligen kunde bli lite skönare är styrkorset, men det använder jag ytterst sällan.

Jag hoppas således att grundutförandet inte blir fullständigt annorlunda. Jag tror också att Microsoft är tillräckligt intelligenta för att inte kasta skit i ansiktet på alla sina hardcorekunder som köpt sin konsol för att spela Halo, Gears of War och Mass Effect, inte Kinect Sports eller Zmba Fitness.

Och jag förhåller mig skeptisk till ryktet. Microsoft kommer att vilja satsa hårt på en bättre Kinect med nästa konsol. Vilken funktion en touchskärm skulle få (ty den vanliga kontrollen vågar de knappast överge helt) är högst oklart. De gör klokt i att inte krångla till det.

Underbar.