tisdag 28 februari 2012

Recension: Alan Wake's American Nightmare

Det tog sin lilla tid, som det brukar göra när verkligheten kommer emellan, men nu är Alan Wakes senaste mardröm avklarad.

Den plågade författaren, som ägnade tiden åt att leta efter sin försvunna fru i det första äventyret, har nu lämnat Washington för Arizona. Mycket är sig likt, men eftersom det rör sig om ett nedladdningsbart spel för 130 kronor är det en mer begränsad spelupplevelse som erbjuds.

Remedy har lyssnat på kritikerna och utökat både antalet fiender och vapenarsenalen. Alan Wake har nu även tillgång till automat- och jaktvapen vilket underlättar i de betydligt mer intensiva striderna. Om man tänker bort faktumet att det är en bästsäljande författare och ingen superhjälte man gestaltar när kulorna viner över ökenlandskapet fungerar det väl hyggligt.

Bright Falls mörka skogar har ersatts av tre öppna områden - ett motell, ett observatorium och en utomhusbiograf. Tre ganska märkliga väl av områden, kan tyckas, men Remedy har lyckats bra med stämningen och att knyta ihop platserna i den något bisarra storyn. Att samla manussidor ger inte bara mer kött på benen vad historien beträffar utan hjälper också till att låsa upp nya vapen, vilket ökar motivationen att leta lite extra.

Nya fiender har tillkommit. Dit hör spindlarna, som förintas med ljus, Grenadiers som kastar granater, Spectres som på ett effektfullt sätt växlar mellan att förvandlas till en flock fåglar och att anta mänsklig form samt en del annat otyg. Fienderna, Taken, är precis som tidigare inbundna i mörker som måste besegras med ljus innan de kan skjutas. De ser lite mer djävulska ut denna gång, men jag saknar faktiskt alla korta oneliners som de bjöd på i originalet. Vem vill inte bli jagad av en galen person med yxa som samtidigt upplyser om att Omega 3-tabletter är bra för hjärtat?

Huvudskurken som förföljer Alan Wake genom det Groundhog Day-liknande upplägget är Mr. Scratch, en ondskefull seriemördande dubbelgångare som faktiskt är rätt obehaglig i sina videoframträdanden - och allt eftersom tiden går alltmer irriterande. Mr. Scratch håller Alan Wake fången i en tipsloop, vilken är Remedys ursäkt för att låta spelaren återbesöka samma tre områden flera gånger. Detta görs lyckligtvis med viss finess.

Samspelet mellan ljus och mörker är precis som i originalet spelets huvudtema. Ficklampan är lika central nu som tidigare. Men de nya fienderna till trots är American Nightmare inte alls lika obehagligt som Alan Wake stundom var. Huvudskälet är vapenarsenalen.

Det vimlar inte bara av vapen, även tillgången till ammunition är oändlig. Detta gör spelet betydligt mer actioninriktat och därmed mindre skrämmande och obehagligt. Att det inte finns några svårighetsgrader att välja bland är en liten besvikelse, särskilt när man inser att det bara är att fylla på med ammunition tills fienderna är avklarade. Men för den som inte fått nog av skjutandet under själva äventyret finns Fight 'til Dawn som lär ge dig ditt lystmäte.

Kan även den som missat Alan Wakes tidigare kamp med mörkret ta sig an American Nightmare? Ja, absolut. Men storyn, om än teoretiskt sett fristående, blir lätt absurd om man inte har satt sig in i vad som hänt den plågade författaren tidigare. Alan Wake finns numera billigt både till Xbox 360 och PC. Ett tips är att spela det först och sedan ge sig i kast med American Nightmare.

Alan Wake's American Nightmare är inte uppföljaren alla fans väntat på. Det visste vi innan det släpptes. Tanken är nog snarare att det ska ge Remedy lite pengar och vinna några fler fans inför den stora comebacken. Huruvida det blir något Alan Wake 2 återstår dock att se. Klart är i alla fall att Remedy gillar nedladdningsbart material och episodformatet. Det kan betyda att vi får se mer av Alan Wake - om än i digital form.

Betyg: 8/10

Fienderna är inte alls lika pratglada denna gång. Tyvärr.