måndag 25 mars 2013

BioShock Infinite hyllas


Jag gillade BioShock. Dialogen, miljöerna och stämningen i spelet var svåröverträffade. Dessutom var det spännande med ett spel som vågade vara lite politiskt och som bjöd på en proffsigt berättad historia. Uppföljaren bjöd dock på för få nyheter för att intressera särskilt mycket.

Visserligen har jag följt utvecklingen av det tredje spelet i serien, BioShock Infinite, med visst intresse. Men eftersom det mesta har tytt på att spelet skulle ha samma hysteriska tempo som föregångarna mattades snart mitt intresse.

Jag kunde aldrig riktigt begripa varför Irrational Games tvingade in mig i upprepade våldsamma fajter med mängder av fiender när det enda jag egentligen ville göra vara att utforska de vackra och spännande miljöer som utvecklarna ägnat år åt att skapa. Enligt vad recensenter hävdar om BioShock Infinite, har Irrational valt att dra ned tempot till förmån för just utforskning. Det välkomnar jag. Och när den flygande staden Columbia ser minst lika fantastisk ut som undervattensdystopin Rapture, är saken biff.

Spelet har hyllats unisont och har just nu 96 procent på Metacritic. IGN ger det 9,5, Eurogamer 10/10, Edge 9/10, Joystiq 5/5 och Gametrailers 9,4/10. Det ser ut som om planen att skippa detta spel faller platt. Det är bara att springa till spelbutiken.

BioShock Infinite släpps i butik den 26 mars.