Det är ingen hemlighet att Nintendos Wii U har fått en seg start. I en intervju med New York Times berättar legendaren Shigeru Miyamoto om försäljningen, försenade spel, synen på online och framtiden.
Miyamoto erkänner att försäljningen gått något sämre än vad företaget väntat sig. Men han säger sig inte vara orolig över konsolens framtid. Än. Apropå läsplattornas och smarttelefonernas växande popularitet tror han att familjer även framgent kommer att efterfråga en spelkonsol.
Vad gäller Nintendos bristande intresse för onlinespel förklarar Miyamoto det så här:
"Under en lång tid fokuserade vi på Nintendo inte på onlinespel eftersom det skulle begränsa antalet människor som skulle kunna dra nytta av de funktionerna. Men nu ser vi att så många människor är uppkopplade mot Internet. Det öppnar upp för massor av möjligheter."
Nog låter det som om Shigeru Miyamoto har sovit under en sten de senaste 10, ja egentligen 15 åren. 1998 lanserade Sega Dreamcast, den första spelkonsolen med ett inbyggt modem. Dreamarena, eller SegaNet som det kallades i USA, drog ut lite på tiden, men kom i gång 1999 och erbjöd onlinespel samtidigt som Nintendo körde vidare med en kassettbaserad konsol kallad Nintendo 64.
Hösten 2002 körde Microsoft igång Xbox Live, en tjänst som blivit marknadsledande. Nintendo sov vidare med Gamecube. 2006 lanserade Sony PlayStation Network, PSN, till sin PlayStation 3. Nintendo ignorerade onlinedelen med sin Wii. De har vidareutvecklat tjänsten sedan dess. Nu står både Sony och Microsoft i startgroparna för sina respektive onlinetjänster ska utvecklas under den kommande konsolgenerationen.
Att Nintendo år 2013 upptäcker att det är många som är uppkopplade och vill spela online säger en del om hur slutet företaget fortfarande är. Att köra sitt eget race kan vara bra, och Nintendo är på många sätt ett modigt företag. Men den yrvakna upptäckten av Internets betydelse viskar om ett på fler sätt efterblivet företag som inte alls hängt med i utvecklingen.
Läs hela intervjun här.
Redan de gamla grekerna...