onsdag 20 mars 2013

Nokia rasar i Kina

Att Nokia har problem att hänga med i smarttelefonkriget är ingen nyhet. Finländarna som varit i framkant på telefonsidan i så många år hamnade på efterkälken när Apple lanserade Iphone och har sedan inte lyckats komma ikapp.

I dag satsar Nokia allt på sina nya Lumiamodeller. Men de är fortfarande få till antalet och de bär ett operativsystem (Windows Phone) som ligger långt efter IOS och Android i popularitet. Möjligen kommer detta att förändras i takt med att såväl Samsung som HTC stegvis anammar Windows Phone, men det är för tidigt att sia om. Det mesta av jobbet kommer Nokia att få göra själva.

Givet problemen i västvärlden och Japan var det glädjande när nyheten kom att Nokia slutit ett avtal med China Mobile. Det sades bland annat att avtalet innebar att China Mobile helt valt bort Iphone till förmån för Lumia.

Samarbetet behövs. Nokia rasade nämligen på den kinesiska marknaden under 2012. I marknadsandelar på smarttelefonsidan tappade finländarna från 30 till under 4 procent. Ett monumentalt ras. Nokia tjänar fortfarande pengar på sina enkla och billigare modeller, men det är en snabbt krympande marknad.

Jag hade Nokias påstådda samarbete med China Mobile i tankarna när jag senast besökte Kina och Hongkong. Jag kollade reklam, butiker och inte minst vilka telefoner människor använder. Smarttelefoner är lika vanliga i Kina och Hongkong som i Sverige. Men det är inte Lumia som folk har. Det är framför allt Samsungs telefoner (Galaxy S3 och Note) som dominerar tillsammans med billigare kinesiska modeller som ZTE. Inte minst i Hongkong dominerade Samsung stort.

Kina är sannolikt Nokias räddning. Lyckas de inte nå några större volymer där, är det svårt att se hur Nokia på sikt ska kunna vara kvar på mobiltelefonmarknaden. Om ett år eller så kan det vara intressant att göra en koll på plats i Kina igen.

Nokia är inte osynliga i Kina. De gör reklam och har egna butiker. 
Men de är inte stora.