onsdag 10 september 2014

Tidiga intryck av PS4


Så har min PlayStation 3 fått ge plats åt PlayStation 4. Storleksskillnaden dem emellan är anmärkningsvärd. PS4 är både liten och betydligt lättare än den feta PS3. Den suddiga bilden ovan visar alltså lanseringsmodellerna.

Det blev inte så mycket spelat i går eller i kväll. Dels kom annat emellan, dels tog det ett tag att göra konsolen spelklar med installationer och uppdateringar. Destiny ville ha 15 GB utrymme av min hårddisk och jag fick gott vänta på att installationen puttrat klart.

Detta är något vi fått vänja oss vid i vårt moderna tidevarv, men jag kan inte låta bli att tänka att ett skäl till att jag alltid varit konsol- och inte PC-spelare är för att slippa just dessa installationer och väntetider. Att spela på konsol har alltid varit enkelt och lättillgängligt.

Så är det inte längre. Det är konton som ska synkas, uppdateringar som ska laddas ned och en rad inställningar som måste göras innan man kan köra igång. Visserligen räcker det att göra detta en gång, men det förtar ändå en del av upplevelsen.

Annars är PS4 en positiv upplevelse, precis som väntat. Den är tystare än hårtorkens PS3 och cirkelsågens Xbox 360. Trots att PS4 är mindre än de båda.

Handkontrollen är en stor förbättring jämfört med DualShock 3. Men att styrsparkarna är ett orosmoment går inte att komma ifrån efter alla som tvingats reklamera sina med trasigt gummi. Och trots att jag har små fingrar är spakarna i minsta laget. Tummen får inte riktigt plats på ett bekvämt sätt, vilket kan bli ett problem vid längre sessioner.

Gränssnittet är kraftigt förbättrat från det plottriga som fanns i PS3. Det tackar vi för. Sony har tänkt till här, och det märks. Det tar ett tag att lära sig ett nytt menysystem, men så är det alltid. Nu hoppas jag bara att Sony kan vara lika snabba som Microsoft med uppdateringar framöver. Hittills har de varit lite väl sega på den punkten.

Jag är inte positivt överraskad eftersom jag visste ungefär vad jag hade att vänta. Det är fördelen med att inte köpa första dagen. Men PS4 känns som en väldigt genomarbetad produkt. Hög kvalitet rakt igenom, och med ett helt otroligt spelutbud som väntar efter nyår är den en självklar investering.

Och ja, den är snyggare i vitt.