måndag 13 april 2015

Det glada 80-talet

Jag har tidigare berört somligas upprördhet över sexuella framställningar (inklusive sexism) i spel. Effie Karabuda skrev exempelvis en krönika om förekomsten av bordeller. Vilket tydligen var ett problem.

Jag kommer att tänka på spelannonserna på 80-talet. Nu var det inte så att alla var sexistiska, långt därifrån. Men det skapades reklam som inte hade varit tänkbar i dag. Det är nästan lite befriande att se dem, trots att de är fåniga.

Nedanstående annonser ger en fingervisning om hur det var på 80-talet. Att anspela på sex i annonser för spel var inget konstigt. Däremot vill jag påstå att förekomsten av sex i själva spelen var betydligt ovanligare. Främst hade detta tekniska orsaker. Pixliga nakna bröst är inte så upphetsande.

Tidstypiskt?

I dag har vi blivit vana vid extremvåld men alltmer känsliga för sex. Vilket är en tråkig utveckling, i synnerhet som dagens teknik möjliggör helt fantastiskt realistiska upplevelser och skulle kunna vara häftiga erotiska sådana om utgivarna inte fegade ur. Under detta och nästa år kommer virtual reality lanseras. Såväl Facebook som Sony och ett antal andra konkurrenter lanserar egna VR-hjälmar. Tänk på möjligheterna...

Sex är kontroversiellt och lär alltid vara det. Men konstigast av alla är som vanligt japanerna. Sexism är inget problem i den japanska kulturen (och jag tillhör inte den upprörda typen här heller), däremot kan lite naket vara ett jätteproblem. Det är därför de pixlar könen i porrfilmer.

Med samma knepiga logik censureras den japanska versionen av The Order: 1886 (den västerländska versionen recenserad här). Inga snoppar eller bröst tillåts. De gånger det förekommer nakna bröst (vilket är vid ett fåtal tillfällen) suddas bröstvårtorna ut.

Jag vet inte hur det är med er, men personligen tror jag att en kvinna utan bröstvårtor skrämmer barn desto mer. Det skrämmer i alla fall mig.


Ursprunget till denna är för mig okänd. Den känns väldigt "inofficiell", 
men kan mycket väl härstämma från en mindre nogräknad speltidning.