torsdag 9 juli 2015

Sega vill satsa på kvalitet igen

Sega brukade stå för både attityd och kvalitet. De senaste femton men framför allt tio åren har företagets rykte solkats av en rad minst sagt problematiska releaser. Sega har pumpat ut mer eller mindre usla Sonic-spel. Senast i raden var det katastrofala Sonic Boom till Wii U och 3DS, outsourcat till Big Red Button (som aldrig fick chansen att göra ett särskilt bra spel).

Nu har Sega-chefen Hajime Satomi talat ut om företagets ställning i japanska Famitsu.
In the 90s, Segas was known for its brand. Since then, it has earned a reputation for releasing sub-par titles resulting in the loss of trust with consumers. I've been talking to the employees about how we should start putting serious consideration into quality from this point on.
Satomi fortsätter med att säga att Sega delvis svikit fansens förtroende senaste tio åren. Man kan verkligen fråga sig varför Sega under dessa år inte har ansett att kvalitet varit en prioritet. Men det Satomi menar är antagligen att Sega framgent ska satsa på färre titlar och lägga mer tid på dem. Det är i alla fall vad jag hoppas.

Sega sitter på en guldgruva av varumärken. Inte riktigt i Nintendo-klass men det finns bra tillgångar som de misslyckats med att vårda väl. Vissa (som Alex Kidd, Skies of Arcadia och Jet Set Radio) har glömts bort, andra (som Sonic) har misshandlats.

Färre men bättre spel från Sega vore mycket önskvärt. Men jag tror det när jag ser det.