tisdag 22 mars 2016

Sony stänger Evolution Studios


Evolution Studios har utvecklat såväl World Rally Championship som Motorstorm och Driveclub.

Det sistnämnda spelet drogs med en rad bekymmer och lanseringen blev både försenad och väldigt problematisk med ett onlineläge som tog månader att fungera.

Sony sparkade 55 anställda från Evolution för ett år sedan. Nu bekräftas att hela studion stängs. Det är förstås tråkigt för de anställda, men reser också frågetecken för Driveclubs framtid. Trots sin besvärliga lansering har Driveclub fått något av en upprättelse efter att det patchats.

Jag köpte spelet först för någon vecka sedan när de sjunkit lite i pris. Jag var nämligen tveksam till det men beslöt att ändå ge det en chans. Hittills är jag positivt överraskad. Driveclub är som väntat ett väldigt vackert racingspel, men jag gillar även kontrollen, banorna och inramningen. Just de delar som avgör om ett racingspel är kul i längden eller inte.

Min främsta invändning mot Forza Motorsport 5, och skälet till att jag ännu inte har köpt del 6, var de tråkiga banorna. Ja, de är utsökt återgivna från sina verkliga förlagor. Men jag har alltid föredragit stadsracing framför de världskända racingbanorna på bland annat Nürburgring.

Banorna är ett viktigt skäl till att jag gillar Driveclub. Nu verkar det dock väldigt tveksamt om vi någonsin får se en uppföljare.