lördag 19 mars 2016

Nu kan allt förändras


Xbox-chefen Phil Spencer har pratat om möjligheten att uppgradera Xbox One. Nu ryktas det att även Sony står i startgroparna att släppa en uppgraderad PlayStation 4. Förutsättningarna på konsolmarknaden är på väg att ändras radikalt.

Uppgifter från en utvecklare till Kotaku uppger att Sony just nu utvecklar en ny PS4 med uppgraderad GPU för att stödja 4K-upplösning och mer processorkraft för att underlätta stöd för PlayStation VR, som släpps i oktober. Konsolen kallas just nu PS4,5 eller PS4K bland utvecklarna.

Även om vi inte vet detaljerna ännu är jag spontant negativ till uppgraderingar av den här sorten. Dels skulle det kunna betraktas som ett långt finger till de 40 miljoner som redan har köpt PS4. Frågan är vad deras investering är värd om en PS4K släpps redan efter tre år och erbjuder bättre prestanda. Dels väcker det andra frågor.

Knäckfrågan är om den nya konsolen kommer att få exklusiva spel som bara fungerar till den och inte till den "gamla" PS4. Detta har Nintendo redan genomfört med sin New 3DS, så det vore inte unikt. Men det betyder inte att det är en bra idé.

Vi som spelar på konsol gör det i hög grad för förutsägbarheten. För att slippa uppgradera. Vi gör en investering med vetskapen att den kommer att hålla i minst fem år framåt. Förra generationen blev osedvanligt lång, men normalt sett kan vi räkna med att få ut fem år av vår konsol innan nästa släpps.

Så har det fungerat i de 25 år som jag har varit en aktiv spelare. Under de åren har försök till uppgraderingar av olika slag gjorts - allt från Segas 32X och Mega-CD till Nintendos 64DD. I dag är de tekniska förutsättningarna helt andra. Detta gör att marknaden kan förändras väldigt snabbt.


Det görs ofta en jämförelse med mobilmarknaden, där uppgraderingar görs ideligen. Jag förstår den men jag gillar den inte. Mobilutvecklarna släpper som bekant nya toppmodeller årligen, och Sony gjorde det rent av två gånger per år ett tag. Detta beror dock inte på att marknaden nödvändigtvis skriker efter nya modeller varje år utan för att aktörerna pressar och hetsar varandra. Om en släpper en ny modell, kan den andre inte gärna sitta på händerna. De ett år gamla modellerna blir svåra att få tag i så snart den nya har släppts. Så har tempot på smartphonemarknaden skruvats upp.

Rejäla förändringar sker emellertid bara runt vart tredje år (i Samsungs fall var det med Galaxy S3 och S6), däremellan görs småjusteringar på marginalen. Ändå ser förstås både utvecklarna, mobiloperatörerna och återförsäljarna väldigt gärna att vi kasta ett år gammal teknik och uppdaterar varje år.

Är vi nu på väg i den riktningen i spelkonsolbranschen? Jag tror inte på årliga uppdateringar, men att Sony verkar förbereda en lansering av en tekniskt vässad PS4 redan i år tyder på ett slags skifte. Konsolmarknaden närmar sig PC-marknaden, kanske i ett slags förhoppning om att förbli relevant. Jag vet inte om det är nödvändigt. Även om vi såg en peak i förra generationen med 270 miljoner sålda (stationära) konsoler fördelade på tre format, har inte minst PS4 visat att denna marknad är långt ifrån död.

Denna sorts fragmentering av konsolmarknaden är inte utan risker. Om det börjar komma spel som bara kan spelas till PS4K skulle det riskera att skapa förvirring på marknaden. Läsarna av denna bloggpost skulle nog inte ha några problem att skilja konsolerna och spelen åt, men tänk på mamman som ska köpa en julklapp till sonen. Minns marknadens bekymmer med att ens skilja Wii och Wii U åt.

Vore det då inte ett sätt att ge konsolerna lite mer livslängd? Jo, kanske. Men även om specifikationerna för en konsol som PS4 är spikade från början, betyder det ju inte att den inte utvecklas. Spelen mot slutet av generationen är ofta av den kvaliteten att vi knappt trott dem varit möjliga på den konsolen i början.

En annan risk med denna utveckling kan vara att rädslan för att köpa en konsol redan vid lanseringen ökar. Varför ska jag lägga ut fyratusen kronor nu när jag kan vänta och köpa en bättre produkt snart?