Men Toshiba arbetar också vidare med HD. Alan Thompson, som är vice VD för Toshiba i Europa, berättade tidigare på IFA-mässan i Berlin om företagets framtidsplaner efter nederlaget i vintras. Toshiba arbetar utifrån övertygelsen att det är nedladdningstjänster som är framtiden, inte det traditionella optiska filmformatet med skiva i plastbox som Blu-ray representerar. Han nämnde också flashminnen med kapacitet på 32 gb (vilket kan jämföras med drygt ett lager på en Blu-ray-skiva, 25 gb) som ett alternativ i framtiden. Jag har tidigare diskuterat och spekulerat kring just vad som kan tänkas vara framtids lagringsformat för film och där ingick just flashminnen eller SD-minnen som en liten outsider.
Toshiba arbetar också vidare på HD-upplösning som överstiger dagens 1080p och kommer att erbjuda trådlöst HDMI i sina TV-apparater och DVD-spelare framöver. Visionen för framtiden är således högt satt, men i dagsläget erbjuder Toshiba bara DVD-spelare med uppskalningsfunktion. Det är möjligt att det räcker för en tid framåt. Vi ska komma ihåg att bara fyra procent av amerikanerna och två procent av européerna har tillgång till HD-teknik när de tittar på film. De allra flesta sitter alltså och tittar på standard definition-material, även om de råkar äga en HDTV. För denna stora grupp kan billiga DVD-spelare som gör hela DVD-samlingen lite snyggare att se på, vara tillräckligt.
Teknikens under stannar inte av, utvecklingen tycks snarare accelerera. Därför är det möjligt och kanske även troligt, att Blu-ray kom lite för sent för att slå igenom helt och hållet. Om fem år kanske vi sitter på bredbandsuppkopplingar som erbjuder hastigheter på 500 mbit och med en sådan snabbhet är det inga problem att ladda hem filmer i HD-kvalitet, spara dem direkt på hårddisken (som förhoppningsvis sitter inbyggd tillsammans med själva uppspelaren i många framtida TV-apparater, jag offrar gärna lite tunnhet på det) och njuta av film i yppersta kvalitet utan att behöva gå utanför dörren. Det är nog en sådan lösning som både Microsoft, Apple och Toshiba tror på. Frågan är vad Sony tror på.