"Gå tillbaka till rötterna." Smaka på den härliga klyschan. Vi har hört den till leda och oftast är den en ren lögn. Ta Sonic. Hur många gånger har vi av utvecklarna inte utlovats ett spel som "går tillbaka till rötterna" för att sedan bli grymt besvikna? Fler än jag vill räkna just nu.
Jonas Mäki (Gamereactor) skriver om fem önskvärda omstarter. Han listar allt från Final Fantasy till Shenmue. Det rör sig å ena sidan om spelserier som fortfarande är populära men som tappat i kvalitet, och å den andra spelserier som skulle behöva en nystart för att över huvud taget fylla någon funktion.
Resident Evil är en spelserie som har förändrats radikalt sedan det där första spelet till PlayStation och Saturn. Det tog dock tid, först i Resident Evil Code: Veronica till Dreamcast bröts det extremt stela upplägget upp något. I Resident Evil 4 till Gamecube fick vi en revolution. Spelet är i mitt tycke ett av de bästa någonsin, en klockren tiopoängare som innehöll allt som vi inte alls kommit att förknippa med Resident Evil. Resident Evil 5 var bra och innehöll vissa underhållande samarbetsmoment, men på det hela taget var det Resident Evil 4 en gång till. Och inget överraskade längre. Detta kommer inte att hålla för ett Resident Evil 6, vilket Capcom är medvetna om. Därför krävs en nystart. Kan Capcom lyckas med en extreme make-over en gång till? Jag håller tummarna för det.
Sonic the Hedgehog har blivit ett riktigt sorgebarn. Sedan det grafiskt imponerande (men i ärlighetens namn spelmässigt rätt mediokra) Sonic Adventure till Dreamcast har Sega pumpat ut det ena efter det andra misslyckade Sonic-spelet i 3D. Jag vet inte vem som bemödar sig med att köpa dem längre. Själv har jag sedan länge gett upp. Att Sega släpper Sonic the Hedgehog 4, ett spel som kommer att likna en grafiskt uppdaterad version av klassikerna till Mega Drive, är därför oerhört glädjande. Äntligen har de förstått att Sonic gör sig bäst i två dimensioner - även om jag envisas med att tro att igelkotten faktiskt borde fungera även i 3D bara vettiga utvecklare sätts på uppgiften (varför inte en Nintendo-studio?).
Project Gotham Racing. Racingserien med det märkliga namnet (Metropolis Street Racer ägs av Sega, men vad var fel med bara Gotham Street Racing?) har släppts i två utgåvor till Xbox och två till Xbox 360. Jag älskade arkadracingen i realistiska miljöer. Project Gotham Racing 2 har nog en särskild plats i många svenska hjärtan eftersom vi fick möjlighet att bränna gummi i vår egen huvudstad. Sedan Project Gotham Racing 4 har dock Bizarre Creations lagt varumärket på hyllan. Jag vet inte om det numera är Microsoft som äger varumärket eller ej, men i vilket fall borde en femte del vara en självklarhet. Så: Gå tillbaka till de grymma vädereffekterna i det gamla Metropolis Street Racer, höj kravnivån ett par snäpp (utan att bli pennalistisk som i MSR), introducera nya städer som Beijing och Los Angeles, skippa motorcyklarna och ge oss ett nytt, fräscht Project Gotham Racing.
Avslutningsvis: Shenmue. Nyligen berättades att Sega släpper ett Shenmue till det japanska mobila sociala nätverket Mobage-town. Detta har gjort att diskussionerna om ett framtida Shenmue III åter igen har tagit fart. På det stora hela rör det sig om önsketänkande. Jag förhåller mig skeptisk till att spelet någonsin blir verklighet, men inget skulle göra mig gladare om jag fick fel. Det finns dock ett uppenbart problem: spelserien är en oavslutad saga med ett cliffhangerslut hängande över sig. Inga problem, säger vissa. Släpp en HD-version av de gamla spelen på en skiva i samband med releasen av det tredje spelet.
Problem nummer 2: spelserien är tio år gammal. Grafiken, som var bedårande 2001, är i dag inte fullt lika vacker och behöver således uppdateras. Men inte bara det. Röstskådespelarna (främst de engelska) är en smärre katastrof med dagens mått mätt. Dialogen i sig är dessutom ofta styltig. Kontrollen likaså. Tio år är en lång tid i spelbranschen. Om Shenmue III någonsin ska se dagens ljus behövs således en nystart för hela serien, från Shenmue till Shenmue II och vidare. Det skulle kosta pengar, men det är egentligen den enda möjliga vägen att presentera Shenmue för en ny generation spelare och kunna casha in. Jag tror dock inte att Sega är beredda att göra den satsningen på en spelserie som nästan välte hela företaget för nästan tio år sedan.