torsdag 7 oktober 2010

Nytt Shenmue - fast ändå inte


Så fort orden "nytt" och "Shenmue" nämns i samma mening stannar runt en miljon fans upp och spänner öronen. Hörde vi rätt? Oftast är svaret nej. Så även denna gång.

Sega ska i samarbete med Yahoo! Japan släppa en version av det populära mobila sociala nätverket Mobage-town i Japan: Shenmue Town. I vinter ska det släppas till japanska mobilanvändare. Så. Inget Shenmue III alltså.

Det är som en förbannelse. Som en olycklig förälskelse. Jag var en av dem som älskade Shenmue när det kom. De nostalgiska minnena av Ryo Hazuki i en snöig japansk småstad sitter inte bara i huvudet utan också i magen. Jag minns precis hur det kändes där och då. Shenmue II födde mitt intresse för Kina och har på så vis faktiskt förändrat mitt liv. Det är inte många spel som har den effekten på oss. Men det andra spelet slutade i en grotta i den kinesiska Guangxiprovinsen. Ett magiskt cliffhangerslut som givetvis skulle ha följts upp av en tredje och avslutande del. I stället fick vi se Dreamcast gå under. Vi fick en konvetering till Xbox, som sålde som skräp. Och sedan har det varit tyst.

Det är lite svårt att förstå varför Sega gör så här nu, varför de över huvud taget befattar sig med Shenmue i olika udda sammanhang när den stora massan inte alls har någon kunskap om de där två fantastiska spelen som släpptes till Dreamcast för snart tio år sedan. Om de skulle satsa, borde det vara på ett avslutande kapitel i sagan. Det skulle köpas av alla trogna fans som väntat och väntat. Men det kommer inte att ske eftersom Sega inte har pengarna alternativt inte vill riskera en mångmiljonsatsning på något som förmodligen inte kommer att ge pengarna tillbaka. Det är säkert en korrekt ekonomisk analys.

Den som fortfarande vill hålla hoppet uppe skulle kunna säga att Sega vill försöka väcka intresset för Shenmue igen genom att skicka ut en del stickspår, bara för att förbereda för den stora comebacken. Jag önskar verkligen att det vore sant. Shenmue III är det enda spel som skulle kunna få mig att köpa en ny konsol bara för att få spela ett enda spel. Men jag är övertygad om att det aldrig kommer att se dagens ljus. Ryo förblir fast i den eländiga grottan. Och allt vi har är våra minnen av ett icke avslutat äventyr.