I spelvärlden har vi fått se både meningslösa och direkt vackra namn på spelkonsoler under årens lopp. I korthet kan man säga att både Nintendo och Sega varit rätt duktiga på att namnge sina konsoler medan Microsoft gjorde fel redan från början och lär få leva med det eftersom varumärket nu är så inarbetat.
Nedanstående lista är alltså helt oberoende av konsolernas kommersiella framgångar. För att minsta urvalet bedöms endast stationära konsoler (varför exempelvis Game Boy saknas).
DE 5 FULASTE NAMNEN PÅ SPELKONSOLER
1. TurboGrafx-16 Entertainment SuperSystem (NEC, 1987)
Konsolen, som var den första med ett CD-ROM-tillbehör, fick det betydligt bättre namnet PC Engine i Japan. Men den fick aldrig något stort genomslag och lanserades aldrig fullt ut i väst. Dock har den blivit populär bland samlare just tack vare sin begränsade framgång.
2. SG-1000 (Sega, 1983)
Konsolen byggde på hemdatorn SC-3000 och släpptes i Japan, Australien, Nya Zeeland samt i vissa europeiska länder. SG-1000 satte aldrig några djupare avtryck. Däremot blev konsolen startskottet för Segas tid som konsolutvecklare och den följdes senare av betydligt bättre och mer framgångsrika Master System år 1985. Sega verkade ha lärt sig att en spelkonsol för hemmabruk behöver ett reklamvänligare namn.
3. Xbox 360 (Microsoft, 2005)
Microsoft följde upp Xbox med en ny konsol redan efter fyra år. Namnet Xbox kom ur applikationsprogrammet till Windows 95 kallat DirectX, som Microsoft beslöt göra en slimmad specialversion av till sin första spelkonsol. Xbox är onekligen ett gräsligt namn. Det betyder absolut ingenting och i åratal var det oklart bland många om namnet skulle stavas X-box, X-Box, XBox eller Xbox. Att lägga siffror till detta redan meningslösa namn gör bara saken ännu värre. Xbox 360 är därmed ett av de absolut sämsta namnen på en konsol någonsin. Föga förvånande går konsolen i folkmun under namnet "360" kort och gott.
4. Amstrad GX4000 (Amstrad, 1990)
Tämligen okända Amstrads försök att slå sig in på spelmarknaden misslyckades kapitalt. I konkurrens med Segas ekonomiska muskler och deras Genesis/Mega Drive stod sig Amstrad slätt. Konsolen blev ett stort kommersiellt fiasko. Huruvida det allt annat än sexiga namnet hade något med saken att göra är dock tveksamt. Konsolens design var åtminstone lite rolig.
5. Pippin (Apple och Bandai, 1995)
Konsolen marknadsfördes som Pipp!n och sålde endast i usla 42 000 exemplar innan Apple beslöt att lägga ned tillverkningen något år senare. Hårdvarumässigt stod den sig bra, men med konkurrenter som PlayStation och Saturn och knappt några spel blev det för tufft. En prislapp på 600 dollar hjälpte knappast heller. Namnet associerar mer till kanariefågel än en tekniskt avancerad produkt. Något säger mig att om Apple skulle lansera en ny konsol i dag, skulle den heta iPlay och bli en betydligt större framgång...
DE 5 SNYGGASTE NAMNEN PÅ SPELKONSOLER
1. Dreamcast (Sega, 1998)Dreamcast skulle bli Segas revansch efter att de gjort fiasko med Mega-CD, 32X och Saturn. Namnet sägs ha tillkommit som en association till orden "dream" och "broadcasting", konsolen skulle således sända drömmar. Loggan associerade i sin tur till det oändliga universum, kanske varifrån drömmarna kommer. Sega pratade också mycket om drömmar när de lanserade Dreamcast. Namnet kändes onekligen genomtänkt och kunde också återanvändas när Sega lanserade sin onlinetjänst (DreamArena) och handledde spelaren till en värld online (DreamKey).
2. Genesis (Sega, 1988)
Konsolen lanserades under namnet Mega Drive, men på grund av rättighetsproblem döptes konsolen till Genesis i USA, onekligen det vackraste namnet av de två. Genesis betyder "uppkomst, ursprung" men kan kanske sägas ha passat bra även av religiösa skäl i det kristna USA (genesis = första mosebok). Konsolen blev Segas största kommersiella framgång och den hålls alltid högt när spelare rankar sina favoritkonsoler genom tiderna.
3. PlayStation (Sony, 1994)
Ken Kutaragi ansåg att om en dator var en arbetsstation, var en spelkonsol en spelstation. Namnet PlayStation kändes därför helt logiskt. Han hade förstås rätt och efter de enorma framgångarna med de två första konsolerna blev just PlayStation ett begrepp synonymt med att spel TV-spel. Namnet är bra eftersom det kan uttalas någorlunda lätt av folk världen runt (till skillnad från Xbox). Sony inledde dessutom en trend med att släppa nya konsoler med samma namn och endast addera en siffra (PlayStation 2, PlayStation 3). Lite fantasilöst, kan tyckas. Vågar vi hoppas på att vi inte får se någon PlayStation 4 utan att Sony nästa gång vågar använda ett nytt namn i anslutning till sitt kända varumärke?
4. Gamecube (Nintendo, 2002)
Nintendo har för vana att byta namn på varje ny konsol. Gamecube är kanske det bästa och mest passande de har valt hittills. Maskinen designades som en liten kub stor som en öppen hand, vilket gjorde att den verkligen stod ut jämfört med de biffiga konkurrenterna PlayStation 2 och Xbox. Maskinen utstrålade lekfullhet i allt från design, logotyp till namn. En klockren maskin, helt enkelt.
5. Nintendo 64 (Nintendo, 1996)
Nintendo skrotade planerna på ett samarbete med Sony och valde i stället att satsa vidare på kassettformatet. Nintendo 64 var när den lanserades tekniskt mer avancerad än både Saturn och PlayStation. Suffixet 64 markerade tydligt att detta var en 64-bitskonsol som konkurrerade med övriga 32-bitskonsoler. Det gjorde också att många spel fick samma suffix och direkt kopplades till konsolen (ex. Super Mario 64). Namnet kunde knappast missförstås och var inte svårt att uttala. Tillsammans med en tilltalande design och logotyp som utstrålade "nästa generation" var det upplagt för framgång för Nintendo 64. Framgången blev i slutändan relativ.