söndag 1 maj 2011

Uppföljare, uppföljare...

Team Ninja "överväger" ett Dead or Alive 5. Dead or Alive: Dimensions är redan släppt till Nintendo 3DS. Driver-serien återupplivas genom Driver: San Francisco i september. Dessutom har ännu en uppföljare i Ubisofts galet populära Assassin's Creed-serie läckt, vid namn Revelations. I väntan på mer information om Resident Evil 6 matar Capcom oss med nyheter om Resident Evil: Operation Raccoon City.

Det fullkomligt regnar uppföljare. Det går att förstå varför spelutvecklare och utgivare vill snyta ur sig så många spel i en redan etablerad franchise. Det är dyrt att utveckla spel. Att utveckla något helt nytt är ännu dyrare. Uppföljare säljer ofta bra. Samtidigt blir det ganska förutsägbart. Jag älskade Halo: Reach, det var en av fjolårets verkliga höjdpunkter. Men redan innan jag plockade ut spelet ur fodralet visste jag ganska precis vad som väntade. Måhända finns en trygghet i detta - jag vet att jag får bra värde för pengarna. Ibland vill jag dock bli lite överraskad också.

Efter att, sent omsider, ha avslutat de två nedladdningsbara fortsättningarna på Alan Wake, The Signal och The Writer, kan jag konstatera att jag vill ha fler spelupplevelser av detta slag. Spel som vill något nytt. Som förmår överraska mig som spelare. Generellt sett har lägstanivån på de spel vi spelar höjts avsevärt de senaste 15 åren, och ännu mer om vi tittar ännu längre tillbaka. Men vi har fått väldigt få spel den här generationen som har känts nya och fräscha.

Heavy Rain
till PlayStation 3 var en frisk fläkt, Alan Wake till Xbox 360 likaså. Tyvärr sålde inget av de spelen tillnärmelsevis lika bra som de många uppföljarna i FPS-träsket. Vilket gör att åtminstone Alan Wake sannolikt inte får någon regelrätt uppföljare. Tillbaka på ruta ett, således.

Alan Wake var riktigt bra. Men det sålde inte enligt förväntningarna.
I spelet öppnar finska Remedy för en fortsättning,
men det är mycket tveksamt om det blir någon.