onsdag 4 maj 2011

Rykte: Ingen hårddisk i Project Cafe

Xbox hade det 2001. PlayStation 2, Gamecube och Wii hade det inte. Och inte heller Nintendos nästa konsol kommer att ha någon inbyggd hårddisk, hävdar Kotaku. I stället ska konsolen ha 8gb inbyggt flashminne, att jämföra med 512mb till Wii.

Detta gör måhända konsolen några kronor billigare, men frågan är om det är huvudskälet. Hårddiskar har, precis som allting annat i denna bransch, blivit betydligt billigare de senaste åren. Nintendos vilja att vara olika sina konkurrenter får inte leda dem så snett att de börjar begränsa sig själva.

Xbox hade en hårddisk på 8gb när den lanserades 2001. Konsolen var den kraftfullaste på marknaden, men det var i mitt tycke hårddisken som var dess starkaste hårdvarumässiga fördel gentemot konkurrenterna. Vi slapp minneskorten. Jag använde inte ett enda minneskort under den spelgenerationen. Efter eländet med begränsad minneskapacitet och minneslappar om vilken sparfil som fanns på vilket minneskort (denna virriga tid gör sig påmind varje gång jag ska spela på Dreamcast) erbjöd Microsoft en enkel lösning på problemet: spara alla filer på konsolen.

Xbox 360 lanserades med 20gb hårddisk men har sedan dess uppgraderats avsevärt och erbjuder nu lagringsutrymme på hela 250gb. PlayStation 3 har gått från 40 till 320gb. Anledningen är inte att spelen vi spelar kräver detta lagringsutrymme utan de tilläggstjänster som erbjuds via Xbox Live och PlayStation Network (när det nu kommer igång igen...). I dag kan vi inte bara ladda ned demos till våra konsoler utan både extrakapitel och fullversioner av spel, gamla som nya. Det är bara fantasin som sätter gränserna för vilka tjänster som på sikt kan erbjudas. Genom att erbjuda ett flashminne på 8gb skulle Nintendo begränsa sina kunder till att endast ladda ned uppdateringar och retrospel. Några fullversioner av moderna spel vore inte tillgängliga.

Finska utvecklarna Remedy (Max Payne, Alan Wake) hävdar att ju snabbare distributionen blir helt digital, desto bättre. Även om jag personligen helst vill ha både traditionell och digital distribution inser jag vilken enorm potential som erbjuds via Xbox Live, Steam och PSN. Detta tycks inte Nintendo ha fattat. Om de envisas med att hålla fast vid en föråldrad affärsmodell visar Nintendo att de trots spännande och framtidsinriktade handkontroller fortfarande befinner sig över tio år tillbaka i tiden när det gäller att skapa en modern konsol med full onlinefunktionalitet. Uppgiften om att nästa Nintendokonsol saknar hårddisk är dock inte bekräftad av Nintendo själva. Vi får vänta en månad till det stora avslöjandet på E3.

Hur svårt kan det vara?