måndag 5 augusti 2013

Ömsom vin och vatten för Sony


Inte bara Nintendo utan även Sony visade upp sina kvartalssiffror i veckan som gick. Företaget redovisade en nettvinst på 35 miljoner dollar, vilket får ses som ett steg framåt efter alla år av tunga förluster. Men överlag var det blandade resultat.

Sony envisas med att klumpa ihop försäljningssiffrorna för sina olika konsolformat, uppenbart ett sätt att göra det svårare att se hur dåligt exempelvis PS Vita säljer. Dess siffror är hopklumpade med gamla PSP och Sony verkar helst inte vilja nämna den alls.

Eftersom de två bärbara konsolerna totalt landar på 600 000 sålda enheter för perioden april-juni (jämfört med 1,4 miljoner samma tid i fjol), kan vi ändå se att PS Vita säljer väldigt dåligt. Sony har även inofficiellt kommenterat försäljningen för PS Vita med "den säljer inte så bra just nu".

För att förvirra allting ytterligare slås siffrorna för PlayStation 3 ihop med de för PlayStation 2. PS3 sålde sämre i år än under samma tid förra året, bekräftar Sony. 1,1 miljoner PS2+PS3 såldes globalt. Exakt hur många PS3-konsoler Sony har sålt är därför inte glasklart. Men antalet sålda PS2 lär vara marginellt, och PS3 förefaller nu ha passerat Xbox 360 (som ligger på 78,2 miljoner).

Sony gjorde en förlust på spelkonsolsegmentet, vilket förklaras med minskande försäljning av alla format samt kostnader för den kommande PlayStation 4 i form av utveckling och marknadsföring. Detta är oundvikliga kostnader, men de är betydligt lägre än inför lanseringen av PlayStation 3 eftersom Sony den här gången köper in komponenter från tredje part.

Det kan tyckas lite överraskande att försäljningen av PS3 dalar så pass med ett attraktivt pris, nya spel som The Last of Us och kommande titlar som Grand Theft Auto V och Beyond: Two Souls. Svag försäljning är dock gemensamt för samtliga stationära spelkonsoler just nu, och kanske kan det bäst förklaras med en konsumenttrötthet för de gamla formaten och en längtan efter något nytt.

Desto mer positivt var att Sony under kvartalet sålde 9,6 miljoner Xperia-telefoner. Så bra har Sonys smarttelefonsegment aldrig presterat. Det är en 30-procentig ökning jämfört med samma tid i fjol.

Jämfört med giganten Samsung, som sålde 20 miljoner enbart av sin senaste toppmodell Galaxy S4 under två månader, ligger Sony i lä. Men det är ändå positiva siffror som Sony kan glädjas åt och bygga vidare på. Utan tvekan har Xperia Z, företagets bästa telefon hittills, hjälpt till.