lördag 10 augusti 2013

Världens bästa handkontroll

Att fråga någon om vilken handkontroll som är den bästa är oftast lika meningslöst som att fråga efter favoritkonsolen. Oftast hör de ihop. PlayStation-spelare föredrar normalt Sonys DualShock, Xbox-spelare tycker att Xbox 360-kontrollen är Guds gåva till mänskligheten och många Nintendo-fans drömmer fortfarande om den ergonomiska Gamecube-kontrollen.

Men många brukar faktiskt tycka att handkontrollen till Xbox 360 är den överlag bästa.

Här är mina tre favoriter:

1. Xbox 360 controller

Microsoft utgick från utmärkta controller S när de skapade handkontrollen till Xbox 360. Tillkom gjorde två axel/bumperknappar och en Xbox Home-knapp som med ett par snabba tryck tar spelaren till konsolens huvudmeny - eller till andra medier/funktioner. Enda nackdelen är egentligen styrkorset, vilket Microsoft mycket riktigt har ändrat till Xbox One.

2. Xbox controller S
Det blev inte rätt på en gång. De flesta hade svårt för den gigantiska Duke. Microsoft löste det genom att släppa Controller S - en superb handkontroll på alla sätt. Den meningslösa Xbox-loggan, som tog enorm plats på Duke-kontrollen, blev här mindre. Men den fyller fortfarande ingen funktion och gör att start- och backknapparna hamnar på en obskyr plats och blir svåra att nå. Ändå är det sin generations bästa handkontroll.

3. Dreamcast controller
Efter att tagit pyttesteg från Mega Drive till Saturn satsade Sega på en helt ny handkontroll till Dreamcast. Denna fick en skärm i form av det virtuella minneskortet VMU. I ett av de två facken kunde även stoppas ett rumble pak då skakfunktion ännu inte var inbyggd. Kontrollen ligger skönt i händerna men saknar som synes den högra styrspak som PlayStation 2 och senare även Gamecube och Xbox hade. Detta är annars en kontroll med få direkta svagheter.

Tröstpris: Gamecube controller
Nintendo är kända för att utveckla nya handkontroller till varje ny konsol. Handkontrollen till Gamecube var inget undantag. Denna gång blev det dessutom väldigt bra. Den är otroligt ergonomisk och passar utmärkt till plattformsspel - däremot desto sämre till racing- och fightingspel. Styrkorset är hårt, den högra styrspaken konstig och placeringen av den udda Z-knappen minst sagt diskutabel. Ändå är denna betydligt skönare än DualShock 2 och 3.

Tänk om...
När Sony premiärvisade PlayStation 3 gjorde de det med en mycket märklig bumerangliknande kontroll som fick världen att skratta förvånat. Skulle denna ersätta DualShock...? Nu blev det inte så, och det är oklart hur pass seriöst menad denna kontroll var. Skön ser den i alla fall inte ut att vara.

Ändå hade det varit kul om Sony släppt den som ett tillbehör för den som ville testa. Jag kan tänka mig att den hade sålt en del.