Microsoft har ägt Rare sedan 2002. Det köpte studion av Nintendo för 375 miljoner dollar. Tanken var att Rare skulle skapa lika fantastiska spel till Xbox som de gjort till Nintendos konsoler. Detta var den sortens spel som Microsoft var i stort behov av för att bredda utbudet till sin nya actionstinna konsol.
Så här i efterhand framstår affären som en felsatsning. Visst har Rare skapat några riktigt hyggliga spel - som Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts, Viva Pinata och en remake av Conker - men de har också utvecklat fiaskon som Grabbed by the Ghoulies samt medemåttiga Perfect Dark Zero och Kameo: Elements of Power. Rare har under de 12 år som Microsoft ägt studion inte lyckats skapa några fullpoängare, och ärligt talat inte ens kommit i närheten av det.
Rare är inte vad de en gång var. Grundarna, bröderna Stamper, lämnade studion 2007. Sedan Kinect släpptes har Microsoft låtit Rare utveckla Kinect Sports. De fick därför ansvaret för Kinect Sports Rivals till Xbox One. Det skulle bli en lanseringstitel som visade hur bra och oundgänglig den nya Kinectkameran var.
Men spelet försenades till april och har inte alls sålt bra, att döma av dess frånvaro från topplistorna. Om det är dålig försäljning eller något annat som ligger bakom beslutet att sparka medarbetare vet vi inte.
Men vi vet att Kinect numera inte längre är en lika stor prioritet för Microsoft. Detta kan möjligen ge Rare lite konstnärlig frihet att antingen skapa ett helt nytt IP eller göra en uppföljare till ett av deras gamla älskade spel.
Jag tror att de flesta skulle ta vad som helst - förutom ett nytt Kinect Sports.
Rare anklagades en gång i tiden för att kopiera Nintendos spel.
Men de gjorde det bättre än någon annan.