måndag 12 maj 2014

Klassisk filmbutik stänger


Efter en lång tid som Vasastans enda riktiga filmbutik drar Casablanca ned ridån för gott.

När jag flyttade till Stockholm var Casablanca en inrökt, sunkig men ganska charmig videobutik vars sortiment fortfarande i hög grad bestod av VHS-band.

Butiken bytte ägare 2008 och fick en rejäl ansiktslyftning. VHS plockades bort - Blu-ray in. Ett respektabelt popcorn- och lösgodissortiment införskaffades. Någonstans i bakhuvudet gnagde dock frågan: "Hur länge kommer det här hålla?". Svaret blev: Sex år.

Priserna förblev desamma och de nyaste filmerna var ofta uthyrda när jag kom förbi. Och någonstans där klämmer väl skon. Det är svårt för traditionella videobutiker att klara konkurrensen mot streamingtjänster som Viaplay, Netflix och HBO när det kostar 50 kr att hyra en film och man är beroende av att den film man vill se faktiskt finns i lager just där och då. Att många ICA- och Coop-butiker har egna videomater har knappast hjälpt heller.

Casablancas styrka var bredden. Här kunde man hyra såväl klassiska 50-talsfilmer som de nyaste Hollywoodrullarna. Finsmakarna är emellertid inte tillräckligt många för att det ska gå ihop. Och jag ska själv erkänna att jag minskat mina besök hos videobutiker drastiskt sedan Netflix kom.

Den bäst säljande ölen på Systembolaget är inte Staropramen, Eriksberg eller Gambrinus. Det är Sofiero (aka diskvatten light). Lite så ser det ut även i filmbranschen.

Bra bild och ljud är inte avgörande när majoriteten hyr eller köper en film. De vill bara ha en stunds avkoppling. Och Sofiero råkar ju innhålla alkohol den också.