onsdag 7 maj 2014

Nintendo redovisar förluster igen

Nintendo lade i dag fram sin årsredovisning för räkenskapsåret som slutade den 31 mars (PDF). Det är överlag ganska väntade siffror, och vad beträffar Wii U verkar företaget ha mer återhållsamma förväntningar denna gång.

Under det senaste året kom förväntningarna rejält på skam. Wii U växte inte  som förväntat. Nintendo sålde bara 2,72 miljoner konsoler under perioden 1 april-31 mars. Det var lite sämre än de 2,8 miljoner som Nintendos reviderade mål låg på. Men inte i närheten av ursprungsmålet på 9 miljoner konsoler.

Nintendo gjorde en rörelseförlust på 46,4 miljarder yen (ca 3 miljarder kr) och en nettoförlust på 23,2 miljarder yen (ca 1,5 miljarder kr).

Hittills har de skeppat 6,17 miljoner Wii U sedan konsolen lanserades i november 2012. Målet var ursprungligen att sälja 5,5 miljoner enheter under de första fyra månaderna, vilket som synes misslyckades fullständigt. Hur många konsoler som är sålda till kund vet vi inte, men vi vet i alla fall att Sony har sålt över 7 miljoner PlayStation 4 till kund vid det här laget och därmed redan har passerat sin konkurrent.

Under årets första kvartal skeppade Nintendo 310 000 Wii U-konsoler. Det är alltså runt 100 000 i månaden i hela världen. Under samma tid skeppades 590 000 Nintendo 3DS, också det sämre än väntat. Totalt har Nintendo sålt 43,3 miljoner 3DS-konsoler till butik.

Även om det finns ett antal miljonsäljare till Wii U säljs det inte tillräckligt med spel för att Nintendo ska gå med vinst. Det är spelen som utgivarna tjänar på. Toppar gör New Super Mario Bros. U som sålts i 4,16 miljoner ex - helt fantastiskt givet att det förmodligen bara sålts drygt fem miljoner konsoler till kund.

I rapporten skriver Nintendo att Wii U befinner sig i en "svår situation". Men företaget menar att Mario Kart 8 och nya Super Smash Bros. kan öka försäljningen:

"By positioning "Mario Kart 8", scheduled to be released globally in May, and "Super Smash Bros. for Wii U", scheduled to be released this winter, as to main drivers, both of which are titles that a wide range of consumers can enjoy either alone or with other players, Nintendo will seek to supply high quality games on a continuous basis."
Ett spel i maj och ett i november/december är knappast vad de flesta spelare skulle kalla "on a continuous basis". Tyvärr skriver Nintendo ingenting om att ingå partnerskap med nya utvecklare, att finansiera och lägga ut spelutveckling på fristående studior för att minska trycket på sina egna och få upp utgivningstakten till formatet.

Nej. Nintendo tänker släppa två stora spel under året, och det ska räcka. Detta kan bara tolkas som att de tappat hoppet om Wii U och inte avser att ösa mer pengar än absolut nödvändigt över den döende konsolen.

Även om Wii U åter igen pekas ut som en negativ faktor, främst på grund av dess dåliga försäljning i USA och Europa, beror en stor del av förlusten på investeringar i R&D (research and development). Detta betyder att Nintendo investerar i framtida produkter, vilket förstås är positivt.

Samtidigt kommer detta, som alltid är brukligt, att drabba den konsol som finns på marknaden. Spel ska utvecklas till den nya plattformen, vilket kommer ta resurser från Wii U. Wii dog långt innan Wii U släpptes. 2015 lär förutom Zelda, och kanske någon mindre Nintendo-titel, bli ett väldigt tomt år.

OmNintendos framtidsplaner kommer vi inget få veta under E3. Först under 2015 lär Nintendo berätta mer. 2014 ska bli det bästa året för Wii U, vilket det blir om de når målet på 3,6 miljoner sålda. Men det skulle betyda att Nintendo våren 2015, 2,5 år efter lansering, har sålt runt 10 miljoner Wii U. Det är ungefär vad Dreamcast sålde under 18 månader på marknaden innan tillverkningen lades ned.