tisdag 15 januari 2013

Apples kurva pekar nedåt

Spekulationerna om när den enorma framgången för Apple ska avta och slutligen vända till nedgång har pågått länge. Hittills har Apple motbevisat alla genom att fortsätta växa.

Först nu, när Steve Jobs är borta och Iphone 5 har lanserats, börjar en avmattning märkas. Apple drar kraftigt ned på beställningarna av komponenter till Iphone 5 (de halverar exempelvis inköpen av skärmar) för årets första kvartal. Telefonen har inte sålt enligt beräkningarna.

Det vi ser är nog effekterna av en avmattning. Dels har Iphone redan sålt så pass mycket att det, lite tillspetsat, knappt finns någon kvar att sälja till. Totalt har företaget sålt 271 miljoner Iphone-telefoner - hysteriskt mycket. Dels har reaktionerna på Iphone 5 - förutom bland de allra mest frälsta - varit ganska ljumma. Den utstrålar inte den innovationsanda som tidigare präglade Apple.

Men Apple har också en utmaning framför sig i att ta sig in på tillväxtmarknader trots sina höga priser. Kanske är den budgettelefon som ryktas vara i görningen ett sätt att tackla den utmaningen. Frågan är bara hur Apples lyxiga varumärke påverkas av att de börjar släppa billigare och enklare produkter.

Apple är fortfarande stora, framgångsrika och marknadsledande på flera sätt. Men avståndet till konkurrenterna har minskat - både på smarttelefon- och surfplattemarknaden - och kurvan pekar nu svagt nedåt för det amerikanska företaget. Inget varar för evigt.