söndag 6 januari 2013

Den sista konsolgenerationen?

Spelmarknaden håller på att förändras. Den förutsägbara marknaden med ett fåtal stora aktörer - tidigare främst Atari, Nintendo och Sega, i dag Nintendo, Sony och Microsoft - som bara levererar uppföljare till redan kända varumärken är på väg att explodera i ett sammelsurium av aktörer och enheter.

En stor förändring har redan skett. Smarttelefonerna och surfplattorna har ändrat förutsättningarna för konsolbranschens aktörer. När Sony släppte PS Vita hette dess konkurrent inte bara Nintendo 3DS utan i lika hög grad Ipad, Galaxy Tab, Iphone och alla andra smarttelefoner på marknaden. Marknaden har blivit gränslös.

En mängd enklare konsoler är på gång. Lilla Androidbaserade Ouya är gjord för att enkelt kunna öppnas och moddas av användarna.

Sedan har vi Game Stick, en Androidbaserad plattform som genom en Kickstarterkampanj dragit in långt över 100 000 dollar. Maskinen, som ska kosta runt 80 dollar och ser ut att ha lånat tydliga drag av Nintendos Gamepad, pluggas lätt in som ett USB-inne i TV:n.


Som om inte detta var nog tyder nu alltmer på att Valve lanserar hårdvara (i ryktessvängen kallad Steambox). Eftersom många spår en framtid utan konsoler, och där all distribution sker digitalt, är små enklare plattformar kanske det vi kan förvänta oss framöver. Digitalboxarna är redan på väg bort, vi ser filmer och serier via tjänster som Netflix. Det finns egentligen inget som säger att inte heller spel framöver kommer att distribueras på detta sätt - direkt in i TV:n. Den kommande konsolgenerationen kanske därmed blir den sista.

Allt detta är en verklighet som Sony och Microsoft måste förhålla sig till när de i år väntas gå in i nästa generation. De måste dels beakta den växande konkurrensen i dag, dels spå vad kunderna förväntar sig och vill ha om fem år. Den som lyckas bäst med det kommer att stå som segrare i det vi traditionellt kallar "konsolkriget". Men jag tror att det kommer att bli svårare att utse en tydlig vinnare denna gång, just på grund av exemplen ovan. Marknaden har förändrats och antalet plattformar ökat lavinartat. Vem konkurrerar egentligen med vem?