söndag 28 april 2013
Dags för nästa generation!
Den stationära konsolgeneration vi nu är på väg att lämna har inte bara varit den längsta (när de nya konsolerna kommer i november firar Xbox 360 åtta år) utan sannolikt också den bästa. Vi har sett utvecklare kräma ur allt som över huvud taget är möjligt ur Xbox 360 och PlayStation 3, med grafiska explosioner som Uncharted 3, Halo 4 och BioShock Infinite men också modiga satsningar som Heavy Rain och en rad indiespel för nedladdning. Vi har även fått se rörelsekontroller bli standardtillval efter Nintendos succé med Wii. Och det har sålts konsoler som aldrig förr.
Nintendo blev den stora vinnaren. Företaget gjorde en stark comeback efter misslyckandet med Gamecube. De satsade allt på ett kort - rörelsekontroller - och vann en fullständig seger. Wii kommer under året att passera den magiska gränsen 100 miljoner sålda enheter. Xbox 360 och PlayStation 3, två betydligt mer kraftfulla maskiner, har under de senaste 18 månaderna tagit in mycket av det stora försprång Wii hade och lär innan årets slut ha tangerat 80 miljoner.
Försäljningssiffror är en sak. Vinst en annan. Vi vet att Sony gjort enorma förluster på PS3 och att det tog Microsoft sex år att börja tjäna pengar på Xbox 360. Samtidigt har Nintendo hela tiden erhållit en vinst på varje såld Wii-konsol. Genom att släppa billigare hårdvara har Nintendo inte behövt subventionera konsolen. Den strategin har man (nästan) frångått med Wii U. Men mer om det strax.
Vi vet att det är i år det händer. Sony kommer att lansera PlayStation 4, som verkar bli en helt annan produkt än den avancerade och svårarbetade PlayStation 3. De kommer satsa på enkelhet den här gången, dock utan att frångå sin vana att lansera en tekniskt kompetent produkt. PS4 blir kraftfull. Microsoft kommer att visa sin nya Xbox den 21 maj och om vi ska utgå från ryktesfloden blir den snarlik PS4. Vi lär alltså åter se två konsoler som erbjuder ungefär samma utbud av spel och tjänster.
Nästa Xbox - mer Kinect
Microsoft har tagit stora kliv framåt under den gångna generationen. De har gått från utskrattad utmanare till seriös och respekterad aktör. För drygt tio år sedan hade företaget ingen som helst kompetens på området. I dag har de sålt över 100 miljoner Xbox-konsoler (25 miljoner Xbox, 78 miljoner Xbox 360 så långt).
Microsoft kommer fortsätta satsa på Kinect, till core-spelarnas stora förtret. Kinect var en provballong, ett test som föll oväntat väl ut. Microsoft har sålt otroliga 15 miljoner Kinect-kameror, vilket är en attach rate på ungefär 20 procent. Men eftersom kameran inte ingick tillsammans med konsolen från första början har den aldrig kunnat bli annat än ett komplement. Visst har det släppts spel som bara kan spelas med Kinect, men de är få till antalet och (med vissa strålande undantag) undermåliga. Nästa Xbox kommer att lanseras tillsammans med Kinect 2, vilket öppnar upp för andra möjligheter för utvecklarna. Vi får därför räkna med att Kinect är en viktig del av Microsofts framtidsvision för Xbox.
Xbox kommer också att handla om mer än spel. Microsoft lär vilja marknadsföra den som en underhållningscentral för vardagsrummet. Det är inte första gången vi hör detta - samma sak har sagts om Xbox 360 och PlayStation 3 - men den här gången lär de löpa linan ut. Det är inte osannolikt att Xbox kommer att fungera även som digitalbox och att vi, förmodligen främst i USA till en början, kommer att få se erbjudanden om att signa olika abonnemang med stora kabelbolag när man köper en Xbox.
PlayStation 4 - bara spel?
För Sony är det revansch som gäller. PlayStation 3 blev till slut inget fiasko - närmare 80 miljoner sålda enheter är stabilt. Men den hade två väldigt skakiga år innan försäljningen tog fart med PS3 Slim. Sony förlorade pengar på PS3 och drar nu lärdomar av det som gick fel.
Även Sony släpper en uppdaterad 3D-kamera till sin konsol. Men det är oklart hur pass hårt de vill satsa på rörelsekontroller framöver. Move var ett sätt att locka Wii-publiken över till andra sidan, men det var tydligt att Sony släppte denna produkt för att de ansåg sig vara tvungna att kontra Nintendo. Jag tror att de själva aldrig ens gillade Move. Den behandlades väldigt styvmoderligt: Ett högt pris, knappt någon reklam som förklarade varför Move var bättre än Wiimoten och få spel. Några försäljningssiffror för Move har aldrig offentliggjorts.
Detta gör att jag tror att Sony, trots att de lanserar en ny PS Eye-kamera, framför allt vill satsa på traditionell gaming med DualShock 4. PS Eye kommer att finnas där för chatt och säkert användas i vissa spel, men Sonys nästa konsol lär vi främst spela på med en vanlig handkontroll. Det är även troligt att Sony vill utveckla PS+, den betaltjänst som de utvecklat med Xbox Live Guld som inspirationskälla. Microsoft har 20 miljoner betalande Live-kunder. Det är en inkomstkälla som Sony väldigt gärna vill komma åt.
Wii U då?
Jag har ännu knappt nämnt Wii U. Anledningen är att jag har svårt att se hur Nintendos konsol ska kunna konkurrera med Sonys och Microsofts de kommande åren. De försäljningssiffror som Nintendo uppvisade för årets första kvartal talar ett tydligt språk: marknaden nobbar Wii U. Och detta redan innan PS4 och nästa Xbox avtäckts.
Jag tror att Nintendo har gjort en stor felbedömning den här gången. Wii U hade haft en större chans om den lanserats 2010, när intresset för Wii var på väg att minska men varumärket fortfarande var starkt och konkurrenternas next gen-konsoler i bästa fall var på skisstadiet. En spelkonsol med touchkontroll, ett slags stationär DS, hade kanske upplevts som något nytt och fräscht då. Men inte i dag. Wedbush-analytikern Michael Pachter har kallat Wii U "a crappy product". Vad man än tycker om det uttalandet är det mycket som talar emot konsolens chanser framöver.
Det är sant att Nintendo har misslyckats med att förklara vad Wii U är och att många antingen tror att den är ett tillbehör till Wii eller inte alls vet att den finns. Men det säger också något om konsolen i sig: den är mycket svårare att marknadsföra än Wii, som var en konsol människor förstod på tio sekunder. Det är sant att Nintendo nog borde ha tryckt in lite mer processorkraft och minne i konsolen. Men det skulle förmodligen inte hjälpt den att sälja mycket bättre när alla väntar på Sonys och Microsofts maskiner.
Nintendo sitter med en konsol som ingen vill ha. De kan inte göra så mycket annat än att släppa spel till den, sänka priset och hoppas att vinden vänder. Troligtvis gör den inte det. Med Wii vann Nintendo jackpot. De casualspelare som köpte konsolen då har emellertid vandrat vidare till att spela på smarttelefoner och surfplattor. Det är därför svårt att se vilka, förutom de mest trogna fansen, som Nintendo ska locka med sin konsol under de kommande åren.