söndag 19 maj 2013

Oblivion - stabilt majestätisk


Jag såg Oblivion i går. Den har fått lite blandad kritik, men jag måste ändå säga att den var sevärd. Den är maffig, rasande snygg och faktiskt också riktigt spännande. Men jag lämnade inte biosalongen med den där omvälvande känslan som efter The Dark Knight Rises.

Oblivion är drygt två timmar lång. Kanske hade den kunnat trimmas lite grand på sina ställen, men samtidigt tycker jag att vissa bitar fick för lite utrymme och hade önskat mer tid med Morgan Freeman och Tom Cruise i bild. Berättelsen hade gärna fått broderas ut lite mer.

Tom Cruise spelar som vanligt Tom Cruise - och han gör det givetvis bäst av alla. Här behövs dessutom hans närvaro eftersom han ofta är den enda personen i bild. Cruise känns som gjuten för rollen.

Oblivion är den estetiskt vackraste film jag har sett på väldigt länge. Tänk om fler sci-fi-rullar såg ut så här. Om du ska se den ska du göra det på bio eller med en maffig hemmabioanläggning.

Ibland känner man sig rätt jäkla ensam.