söndag 5 maj 2013

Vad kommer nästa generations konsoler kosta?

Nintendo lanserade Wii U till ett högre rekommenderat pris än många väntat sig. Reggie Fils-Aime ansåg att Nintendo erbjöd "amazing consumer value" med en basic-modell med 8GB flashminne och en premium-modell med 32GB och lite annat småplock vid sidan om (bland annat ett ställ för konsol och Gamepad).

Konsumenterna höll inte med. Wii U gick in i väggen efter nyår och har ännu inte återhämtat sig. Vissa brittiska återförsäljare har på eget initiativ dumpat priset till 149 respektive 199 pund för de två modellerna. I Sverige går den billigare konsolen att få tag i för 1999 kr och den dyrare för 2 495 kr. Än har det inte synts på försäljningssiffrorna.

Priset är inte Wii U:s största problem. Men att lansera en konsol till ett för högt pris kan få ödesdigra konsekvenser. Microsoft gjorde misstaget att släppa Xbox i Europa för 4995 kr i mars 2002. Jag köpte visserligen en på releasen, men det var jag ganska ensam om. Försäljningen stod i princip stilla. Microsoft insåg snabbt sitt misstag och redan i maj dumpades priset till 3 495 kr. En prissänkning som fortfarande saknar motstycke i branschen. Därutöver kompenserades alla som köpt konsolen till fullpris med två spel och en handkontroll.

Det är emellertid ovanligt att göra som Microsoft gjorde våren 2002 - och kostsamt. Sony lanserade PlayStation 3 för 599 dollar, vilket blev 6 000 kr i Sverige. Detta blev en flaskhals som fick konsolen att under sitt första kvartal sälja ungefär som Wii U gör just nu. 2009 släppte Sony PS3 Slim, priset reducerades och försäljningen tog fart på allvar.

Lärdomen är att lanseringspriset är viktigt. Det måste träffa rätt. Såväl Nintendo som Sony och Microsoft har här gjort misstag. Vilket gör att jag tror att Sony kommer att ta en initial förlust på PlayStation 4 för att inte skrämma bort köpare med ett för högt pris.

PlayStation 4 
Sony kommer inte att upprepa misstaget de gjorde med PS3. PlayStation 4 måste få ett attraktivt pris. En trolig och önskvärd prislapp är runt 400 dollar, vilket skulle betyda 4 000 kronor i Sverige. Kanske vågar Sony går ännu lägre, men det skulle göra att de måste täcka upp alltför stora förluster på varje såld enhet. Sony har en ödmjukare ton denna gång än när de skulle lansera PlayStation 3 och Ken Kutaragi hävdade att folk skulle vilja jobba över för att ha råd med en konsol.

Xbox
Microsoft ryktas lansera två modeller - en för 499 dollar och en för 299 med Xbox Live Guld-abonnemang på 24 månader (totalt skulle konsolen gå på 6 600 kronor med abonnemanget över två år). Det är en redan beprövad modell med Xbox 360 i USA. Fördelen är att det sänker tröskeln för konsumenten. Det är så här vi köper våra smarttelefoner nuförtiden, att köpa en spelkonsol på samma sätt kommer inte att vara något konstigt.

Wii U
Lanseringspriset var 299 respektive 349 dollar för de två modellerna. Nintendo har ännu inte sänkt priset, men de flesta återförsäljare har gjort det på eget bevåg utan att det har hjälpt. Nintendo planerar mest sannolikt en stor offensiv under hösten. Det ryktas om ett nytt Super Mario i oktober samt ett Mario Kart och Super Mash Bros. Utan attraktiva spel är en prissänkning meningslös. Detta vet Nintendo, som väntas satsa på sina stora spelserier och sänka priset på Wii U innan Sony och Microsoft lanserar sina konsoler. Frågan är hur lågt Nintendo orkar gå. Vi ska inte räkna med någon fullständig dumpning av priset - kanske tas basic-modellen bort medan priset för premium hamnar på 299 dollar.