I frågestunden framkommer bland annat att utvecklingen av lanseringsspelen tagit mer resurser i anspråk än Nintendo väntat sig och att vissa titlar, däribland Pikmin 3, blivit lidande när personal omfördelats för att färdigställa de spel som måste bli klara till releasen.
Misstankar har funnits om att orsaken till det snåla spelutbudet är Nintendos ovana med HD. Iwata bekräftar i praktiken detta. Detta är en process som alla utvecklare fått genomgå. Skillnaden är att de som arbetat med Xbox 360 och PlayStation 3 gjorde det redan 2005. Nintendo får således nu betala för att de gjorde Wii till en SD-konsol.
Vidare hävdar Iwata att Nintendo valt att hellre finslipa sina spel än släppa dem i halvfärdigt skick. Detta för att inte riskera att sänka konsumenternas förtroende för flera av företagets populära varumärken. Jag tror att det är en korrekt strategi i det långa loppet (se exempelvis hur Sonics stjärna dalat efter Segas misshandel av honom). Problemet är att det skadar Nintendos chanser här och nu.
Iwata säger sig ha förståelse för att vissa tredjepartsutvecklare tvekar att utveckla till formatet. De vill att spelen ska sälja, när konsolen inte gör det infinner sig av naturliga skäl viss tvekan. Nintendo-bossen säger att de arbetar för att Wii U ska återfå momentum och sälja bättre från sommaren och framåt. Det kommer att göra konsolen mer attraktiv att utveckla för.
Satoru Iwata fick även frågor om Nintendos syn på marknadsföring. Många har varit kritiska mot deras sätt att marknadsföra Wii U, vissa hävdar att de knappt sett någon reklam för konsolen över huvud taget. Iwata menar att en hög marknadsföringsbudget inte nödvändigtvis leder till bra säljresultat men att marknadsföring alltid är en nödvändighet när man lanserar ny hårdvara.
Han tillägger: "We are not planning to launch new hardware this year, and therefore we will not need to invest in this type of activity." Menar Iwata att Nintendo inte kommer att satsa på traditionell marknadsföring för Wii U under 2013? Ett tecken på viss desperation är att Nintendo skickat ut meddelanden till Wii-ägare och informerat dem om Wii U (se bilden nedan).
Nintendo antog uppenbarligen att den som äger en Wii skulle köpa en Wii U. Riktigt så har det inte visat sig fungera. Många Wii-ägare använder inte sin konsol längre. För dem var det kul så länge det varade. Andra har vandrat vidare till att spela på sina surfplattor eller smarttelefoner. Och core-spelarna känner rimligen redan till att Wii U existerar och att det är en ny konsol, inget nytt tillbehör till Wii.
Att skicka ut ett meddelande till alla Wii-ägare kostar visserligen ingenting. Men frågan är vilka Nintendo tror sig nå.
"Inte en uppgradering".