lördag 11 maj 2013

I give it godkänt

Jag såg I Give it a Year i går (recenserad i SvD här) och blev lite besviken. Kanske hade jag för höga förväntningar på den, givet att den hypats som den bästa brittiska komedin på evigheter.

På ytan innehåller den allt som brukar räcka för en uppskattad komedi; några knasiga karaktärer, en del tokroliga scener, lite förvecklingar, sexskämt. Ändå tyckte jag inte att den blev den där fullträffen jag hoppats på. Kanske för att filmen nästan känns som en rad sketcher staplade på varandra.

Ett skäl var att karaktärerna inte riktigt fungerade för min del. En annan att dialogen försökte vara roligare än vad den faktiskt mäktade med. Skådespelarna tror kort sagt att de är roligare än vad de är (framför allt Stephen Merchant, som känns helt otajmad). Ett litet plus dock för Olivia Colman som bitter terapeut (se henne gärna i briljanta sjukhusserien Green Wing).

Filmen vänder på begreppen lite och är därför inte fullt lika förutsägbar som många kärlekskomedier brukar vara. Det gör den trots allt sevärd.

Ingen fullträff.