onsdag 15 maj 2013

Apple åläggs annonsera för Samsung


De rättsliga turerna mellan elektronikgiganterna Apple och Samsung tar ständigt nya vändningar.

Den senaste är att en domstol i London dömt Apple att på sin hemsida och i brittiska tidningar publicera en annons i vilken de förklarar att Samsung inte alls har kopierat Ipads design.

Det är ingen hemlighet att Apple länge hävdat att Samsung stulit idéer från såväl Iphone som Ipad för att använda i sina egna telefoner och surfplattor. Det har handlat om allt från skärmupplåsning (dra med fingret över skärmen) till rundade hörn och utseendet på olika ikoner. 

Apple har vunnit vissa strider och lyckats få Samsungs produkter indragna i enskilda länder, men globalt sett har det amerikanska bolaget inte lyckats stoppa sin sydkoreanske konkurrent. Tvärtom är Samsung i dag större än någonsin på smarttelefoner med 41 procent av marknaden (Apple har 18) och med växande marknadsandelar på den Appledominerade surfplattemarknaden. 

Samsung menar att industrins innovationskraft och kundens möjlighet att välja mellan olika produkter skadas om Apple envisas med att stämma sina konkurrenter för likheter i bland annat design.

Apple har för övrigt överklagat domstolens beslut.