fredag 14 mars 2014

Microsoft erkänner snedsteg med Xbox One


Att Xbox One inte fick den bästa starten när den avtäcktes förra våren är ingen överdrift. Xbox Reveal, som jag följde live och bloggade om besviket efteråt, var en katastrof. Att Microsoft egentligen hade den bästa konferensen på E3 några veckor senare hjälpte föga när allt alla pratade om var DRM.

Phil Spencer erkänner nu att Microsofts budskap var otydligt och att de borde ha varit ärligare med vad de ville göra.
"Jag lärde mig väldigt mycket förra sommaren som ledare om att vara visionen trogen om vad produkten är, och inte förvirra. Och ärligt talat, när du säger något till en konsument som de inte gillar är det bättre att vara rak och ärlig i stället för att försöka linda in ett meddelande som kan vara kontroversiellt."  
Jag vet inte hur ärligt menat detta erkännande är så här nästan ett år senare. Men det tyder väl i alla fall på någon sorts självrannsakan.

Debaclet förra våren var obegripligt på flera plan - inte minst eftersom Microsoft lyckades göra det mesta rätt med Xbox 360. Men framför allt misslyckades företaget med kommunikationen av vad de vill göra med sin nya plattform. Vi fick veta vilka begränsningarna skulle vara - men inte varför.

Microsoft har visat tidigare att de inte är särskilt principfasta när något går fel utan kan anpassa sig när situationen kräver det. De sänkte priset med 1500 kr på sin första Xbox våren 2002 och kompenserade alla som köpt den för lanseringspriset. De förlängde garantin rejält på Xbox 360 när var och varannan maskin dog på grund av överhettning. Och de dumpade alltså en väldigt kritiserad policy om DRM till Xbox One redan innan konsolen lanserats.

Mest förvånande är väl att Microsoft kunde vara så blinda att de trodde att allvarliga begränsningar i spelarnas konsumenträttigheter och onödigt krångel med incheckningar varje dygn och Kinectkrav för att över huvud taget kunna få igång konsolen var något som vi konsumenter inte skulle reagera kraftigt på.

Nu är Xbox One här och konsolen är inte riktigt den produkt som Microsoft föreställde sig och planerade för. På vilket sätt det påverkar hur det går för konsolen i dag och hur det kommer att gå i framtiden, blir en diskussion för spelhistorikerna.