fredag 14 mars 2014
Tearaway och Brothers vann pris
Priserna har haglat över The Last of Us. När brittiska Bafta delade ut pris för fjolårets bästa spel fortsatte prisregnet över Naughty Dogs zombieäventyr.
The Last of Us blev både årets actionäventyr och årets spel, fick pris för bästa story, bästa ljud och bästa röstskådespelare.
Glädjande var också att BioShock Infinite (recension här) fick pris för bästa originalmusik och att svenskutvecklade Brothers, som jag recenserade här, prisades som bästa nyskapande spel. Josef Fares, som skrev manuset, kan vara stolt.
Ännu roligare var att det förbisedda Tearaway till PS Vita, det enda spel (i alla fall som släppts i väst) som på allvar utnyttjar konsolens alla funktioner på ett smart sätt, prisades som bästa bärbara spel, bästa familjespel och även som konstnärligt arbete.
Fjolårets största kommersiella succé, GTA V, plockade hem tre priser och utvecklarna Rockstar fick dessutom ett fellowshippris.
Alla priser:
Bästa action och äventyr: The Last of Us (Naughty Dog)
Debutspel: Gone Home (The Fallbright Company)
Brittiskt spel: Grand Theft Auto V (Rockstar)
Bästa originalmusik: BioShock Infinite (Irrational Games)
Bästa story: The Last of Us (Naughty Dog)
Strategi och simulation: Papers, please (Lucas Pope)
Konstnärligt arbete: Tearaway (Media Molecule)
Ljud: The Last of Us (Naughty Dog)
Sport: FIFA 14 (EA Sports)
Familj: Tearaway (Media Molecule)
Nyskapande: Brothers: A Tale of Two Sons (Starbreeze Studios)
Mobil och handhållen: Tearaway (Media Molecule)
Att hålla ögonen på: Size does matter (Team Dos)
Speldesign: Grand Theft Auto V (Rockstar)
Multiplayer: Grand Theft Auto V (Rockstar)
Bästa skådespelare: Ashley Johnson som Ellie i The Last of Us (Naughty Dog)
Bästa spel: The Last of Us (Naughty Dog)
Bafta fellowship: Rockstar Games