torsdag 20 mars 2014
Yu Suzuki gjorde post-mortem på Shenmue
Yu Suzuki gjorde i går sin post-mortem av Shenmue. Tillställningen var GDC och översättare Sonys Mark Cerny.
Suzuki berättade om utvecklingen av spelet, hur idéerna till det som till sist blev Dreamcast-spelet Shenmue växte fram och förändrades över tid. Även om mycket förändrades från de första skisserna till den färdiga produkten, var Suzukis plan hela tiden att spelet skulle utspelas i Kina. Hans resa till Mittens rike 1993 gjorde ett stort intryck på honom.
1998 fick spelet titeln Shenmue Chapter 1: Yokosuka. Spelet skulle bli en serie i 11 kapitel. Kodnamnet var nu "Berkeley". Det närmade sig.
Det är intressant att se hur långt före sin tid Suzuki var på ett flertal områden. Detta var långt före dagens sandlådespel och öppna världar. Ändå var det just ett sådant spel han ville skapa. Suzuki ville också att en stor den av spelet skulle bestå av filmsekvenser för att skapa en cinematisk känsla hos spelaren.
En viktig del i Shenmue var friheten för spelaren att välja mellan olika sorters spellägen. Det var så minispelen uppstod, och det var därför Suzuki tyckte att det var viktigt att man kunde strosa omkring till synes planlöst i den värld han byggt upp, prata med människor, välja att träna kampsport eller gå till arkadhallen.
Det betydde förstås ett enormt merarbete. Alla människor Ryo träffar måste ha något att säga, oavsett om det var en ung tjej på gatan, en äldre man i parken eller kassören i snabbköpet. Alla hade ett rörelseschema, ett "liv".
Yu Suzuki berättar om en bugg av det roligare slaget under utvecklingen av spelet. En dag var hela hamnen tom på folk. Det tog tid att hitta orsaken. Det visade sig att orsaken var ett snabbköp. Alla hade gått dit för att köpa frukost och på grund av trängseln kunde de inte ta sig därifrån! De fick därför sätta en gräns för hur många som kunde komma in och göra entrédörren lite större. Alla dessa små detaljer visar vilket enormt projekt Shenmue var.
Den första frågan som ställdes var förstås: När släpps Shenmue III? Suzuki svarade som han gjort de senaste drygt tio åren: Han vill gärna göra det. Men...
För mig är det obegripligt att Sega inte ens släppt HD-versioner av de två första spelen. Efterfrågan finns. Det är få som är så fanatiska som Shenmue-fansen. Och Shenmue III skulle förmodligen kunna bli verklighet via Kickstarter. Folk skulle skänka som tusan.
Men Sega vägrar att lyfta ett finger. Man kan inte bli annat än förbannad. Yu Suzuki förtjänar bättre. Shenmue förtjänar bättre. Vi fans förtjänar bättre.