måndag 9 juni 2014

E3: Microsoft visade spel, spel, spel


Det var ett mer ödmjukt Microsoft som framträdde på årets E3. Bara att Phil Spencer inledde med att nämna Sony och Nintendo och påpekade att deras framgång är branschens framgång kändes som något nytt.

Det var som väntat en spelspäckad konferens som Microsoft hade i år. Alla, inte bara Microsoft själva, skippade snacket och fokuserade på att visa sina spel. Kinect fanns inte med, inte ens på bilderna av själva konsolen. Och nej, inga TV-appar eller nya tjänster visades upp. Det var spel för hela slanten.

Vi fick se Halo: The Master Chief Collection med fyra Halo-spel (alltså exklusive Halo Wars, Halo 3: ODST och Halo: Reach). Alla fyra spel släpps på en skiva med allt nedladdningsbart material upplåst. Över 100 multiplayerkartor. 1080p. Jubel.

Halo 2 har genomgått en helrenovering för att fira att spelet fyller tio i år. Rimligen betyder det att övriga tre spel kommer att vara identiska med Xbox 360-versionerna. Halo: The Master Chief Collection släpps den 11 november. Microsoft utannonserade även Halo: Nightfall, en serie som ska täcka luckan till Halo 5: Guardians - som vi tyvärr inte fick se något gameplay från.

Precis som det ryktats om har Platinum Games ett exklusivt spel på gång till Xbox One. Scalebound. Det vi fick se var två gigantiska drakar som slogs mot varandra i en vackert förrenderad video. Omöjligt att säga särskilt mycket om spelet i detta tidiga skede, men Platinum är begåvade utvecklare och är det något Microsoft behöver är det spel som inte är ett nytt FPS.

Fable Legends är... tja, ett nytt Fable. Denna gång med fokus på multiplayer. Multiplayerbetan drar igång till hösten. Rise of the Tomb Raider presenterades i en läcker trailer. Men spelet släpps även till PlayStation 4.

Forza Horizon 2 presenterades med en bedårande trailer. Förrenderad, förstås. Men den som kan sitt Forza lär inte bli besviken. Releasen 30 september. En remake av Phantom Dust, som ursprungligen släpptes till den första Xbox, välkomnas säkert av vissa.


Sunset Overdrive är snyggt och ser festligt ut. Men inte så överdrivet kul. Mycket kommer att hänga på kontrollen och variationen i striderna. Det släpps den 28 oktober.

Harmonix Kinectspel Fantasia: Music Evolved släpps den 21 oktober till Xbox One och Xbox 360. Det var det enda Kinectspelet som visades upp, men Microsoft såg noggrant till att Kinect aldrig nämndes eller upptog tid.

Microsoft trummade hårt på sitt stöd för indieutvecklarna - ett område på vilket de annars legat efter Sony hittills. Och anmärkningsvärt nog var nog de mesta intressanta spelen just indiespel. Below har vi sett lite grand av sedan tidigare. Nu fick vi se lite mer.

Ori and the Blind Forest verkar jättemysigt. Ett annat spel som väckte min nyfikenhet var Playdeads Inside, ett spel som släpps först till Xbox One i början av 2015. Det ser väldigt speciellt och annorlunda ut.


Och så... ett nytt Crackdown. Vilket förmodligen var det mest efterlängtade spelet av dem alla. En perfekt avslutning på en väldigt stabil konferens som verkar ha gått hem hos corespelarna.

För mycket CGI? Ja. Kanske saknades en helt ny stortitel som tog alla på sängen och satte pricken över i:et. Men detta var så stabilt och bra att det är synd att klaga.

Microsoft är tillbaka. Det har plötsligt blivit omöjligt att välja mellan Xbox One och PlayStation 4. Jag måste ha båda.

Allt är förlåtet.