torsdag 12 juni 2014

Vem vann E3?

Draperier har fallit. Konferenser har hållits. Spel har avslöjats. Glädje och besvikelse om vartannat. Går det att säga vem som vann årets E3-mässa?

Årets E3 blev Microsofts comeback efter ett år av hård men välförtjänt motvind. I mina ögon visade de i år att Xbox One är en plattform att räkna med framöver. Forza Horizon 2 är det snyggaste bilspelet just nu. Halo: The Master Chief Collection är en fin samling av fyra Halo-spel, och Halo 5: Guardians förstås en viktig titel framgent, likaså nya CrackdownSunset Overdrive är den där välbehövliga färgklicken i en i övrigt actiontung massa som Xbox alltid har varit.

Forza Horizon 2.

Sony behövde å sin sida visa att PlayStation 4 är värd all den uppmärksamhet och de försäljningsrekord som den presterat under sitt första halvår på marknaden. De lyckades tämligen väl. Det var visserligen främst fråga om remakes och uppföljare, men när spelen är så pass efterlängtade gör det inte så mycket. Sony har dessutom bestämt att koppla Bungies Destiny till sig genom lanseringen av en vit PS4-bundle.

Uncharted 4: A Thief's End ska bli avslutningen på serien, och känner vi Naughty Dog rätt kommer det bli riktigt bra. The Last of Us: Remastered är det fantastiska PS3-spelet en gång till fast i upphottad PS4-version. Grim Fandango och Little Big Planet 3 breddar utbudet till Sonys konsol. Och vi väntar fortfarande på DriveClub.

No Man's Sky.

Både Xbox One och PS4 har dessutom ett väldigt starkt stöd från indieutvecklarna. Spel som Inside, Ori and the Blind Forest och No Man's Sky var minst lika intressanta som de tunga AAA-spelen på mässan. Detta kändes verkligen som indieutvecklarnas E3.

Nintendo försöker mjölka ur det mesta av det lilla de har. Wii U har sålt långt under förväntningarna, vilket har gjort att praktiskt taget allt stöd från tredjepartsutvecklare är borta. Det är upp till Nintendo själva att förse plattformen med spel. Och det gör de på sitt egna sätt.

De ger sidokaraktären Toad ett helt eget spel i stället för att bara släppa det som dlc till Super Mario 3D World. De gör detsamma med Yoshi. Lägg till detta ett nytt Kirby. Och så Mario Party 10. Helt nytt var faktiskt bara Splatoon.


Splatoon.

Shigeru Miyamoto visade upp tre spel som han arbetar på (varav två offentligt). Men det tycks mest vara fråga om techdemos, väldigt enkla spelupplevelser som drar nytta av Gamepadens funktioner. Detta är spel som borde ha funnits på plats vid eller kort efter releasen för att visa världen vad poängen med Gamepaden till Wii U är. Nu säger Nintendo att de ska släppas under 2015, då konsolen firar tre år på marknaden.

Knappast något av det Nintendo visade på E3 i år talar till någon utanför den trogna fanskaran. Men det är kanske klokt. Wii U kommer aldrig bli den där inkluderande plattformen som Nintendo drömde om. Det är då smartare att se till att göra de trogna fansen nöjda så att åtminstone de står där och köar när nästa Nintendokonsol släpps. Så har Satoru Iwata uttryckt saken, och så verkar Nintendos plan se ut.

Vem vann då E3 av de tre stora konsoltillverkarna? Det var en mässa där utgivarna och konsoltillverkarna talade till sina trogna fans, väl medvetna om vad de vill ha. Och det fungerade tämligen väl.

Om en "vinnare" måste pekas ut kanske det ändå var Microsoft. Inte för att deras spel utklassade de övrigas, eller för att Xbox One plötsligt blev bättre än PlayStation 4. Utan för att de tog ett bestämt kliv in i stugvärmen igen efter ett års tillvaro i spelbranschens frysbox.

Det var viktigt inte bara för Microsoft utan för hela branschen.