lördag 3 juli 2010

Får jag kinecta med dig?

Jag ber om ursäkt för det ofrivilliga blogguppehållet på grund av uppkopplingsproblem i Kina.

Under frånvaron har en del hänt. E3 har avslutats, Microsoft har avtäckt Kinect och en hel spelvärld har ställt sig frågan: bra eller anus?

Själv var jag väldigt nyfiken på det som länge kallades Natal. En rörelsekänslig kamera som kan fungera som komplement till marknadens bästa handkontroll lät spännande. Men ju mer Microsoft har berättat, desto mer tveksam har jag blivit. Och nu, när Natal har blivit Kinect och förvandlats till en uppenbar Wii-kopia fast utan Wiimote, har mitt intresse svalnat betänkligt. Tror verkligen Microsoft att hardcore gamers ska kasta ut 1 500 kronor på detta?

Hardcore gamers har inte omfamnat Wii och de kommer inte att omfamna Kinect. Det är inte den kundgruppen som Microsoft behöver, det är den casual gamers-grupp som har gjort Wii till den kanske mest oväntade framgången i företagets historia som det amerikanska företaget vill stjäla. De som gillar att hoppa och vifta framför TV:n. Jag tillhör inte den gruppen. Kinect kräver dessutom utrymme eftersom den inte kan läsa av din kropp lika väl när du sitter ned som när du står upp. Alla som har det lite trångt framför TV:n kan därmed få problem. Och märk väl: alla bor inte lika rymligt som amerikanerna.

Den största besvikelsen är att Microsoft så uppenbart sviker sitt löfte om att Kinect inte skulle bli en simpel Wii Sports-kopia med enkla sport- och racingspel som "tilltalar alla". Det skulle bli något mer. Det är möjligt att de djupare och häftigare upplevelserna lurar runt hörnet. Vi får se vad Lionhead och Rare kan snickra ihop. Men sett utifrån den produkt vi har här och nu riskerar Kinect att bli ett rejält, och dyrt, magplask för Microsoft. Ett magplask som kan tvinga företaget att släppa en ny Xbox-konsol tidigare än planerat.