tisdag 6 juli 2010

Fem skäl att inte köpa iPhone

Det är ingen nyhet att Apple tar bra betalt för sina produkter. Köper du en Mac får du en tekniskt sämre produkt än om du lägger ut samma summa på en PC. iPod kostar mer än snarlika konkurrenter. Kunderna betalar för att få det där halvätna äpplet på baksidan av sina produkter.

iPhone 4 har kritiserats, bland annat för problem med mottagningen. Apple har byggt en så avancerad produkt att antennen, det vill säga den del som utgör själva grunden för en fungerande telefon, knappt fått plats. iPhone borde således kallas för en dyr leksak snarare än telefon. Men iPhone 4 har redan sålt i 1,7 miljoner exemplar i USA. Den höga efterfrågan kan försena lanseringen i Sverige.

Det är inte förvånande att Apple gör en fet vinst på varje såld iPhone. Vinsten per telefon ligger på nästan 3 000 kronor. Kunderna betalar och går glatt hem med sina svindyra leksaker. Jag var själv en av dem.

Min iPhone blev tyvärr stulen under min resa i Kina, bara fyra månader gammal. Och försäkringen täcker ingenting. Tills vidare får jag plocka fram min gamla Nokia och fundera över vilken telefon jag ska köpa. Jag är ytterst tveksam till att lägga slantarna på Apples lekmobil igen. Den var helt enkelt inte värd pengarna.

Här följer fem skäl till att inte köpa en iPhone (varav flera sammanfaller med de som E24 anger för iPhone 4):

1. Den är dyrare än andra snarlika telefoner och kostar som en genomsnittlig laptop.
2. Batteritiden är usel och förbluffande nog sämre än i min fyra år gamla, slitna Nokia.
3. Dåliga högtalare och dåliga hörlurar. Även dessa är sämre än i min gamla Nokia. När jag ringde utlandssamtal till Kina var det med nöd och näppe att jag hörde vad personen i andra änden sade. Med min äldre telefon går det bättre.
4. Den är för sluten. Jag är hänvisad till iTunes och iPhoto och kan inte föra över bilder och ringsignaler som jag vill. År 2010.
5. Den är inte alls skön att ringa med förutsatt att samtalet inte är under en minut. För det är väl trots allt en telefon, eller...? Man ska inte behöva använda headset för att telefonen är så obekväm att hålla i.

Visst finns det fördelar med iPhone. App-systemet är kanske dess främsta tillgång och där sätter egentligen bara fantasin gränserna. Men om man är ute efter en bra, modern och funktionell telefon i första hand finns det många bättre och billigare alternativ där ute.

Det blir nog ingen fler iPhone för min del.