torsdag 15 juli 2010

Kinect eller Move?


Kinect eller Move? Höstens två hetaste hårdvarusläpp är på många läppar. Vilken kommer att slå och vilken kommer att floppa? Jag är själv osäker på om någondera kommer att bli särskilt framgångsrik.

Nintendo har med Wii lyckats bredda marknaden. Det är nog alla tacksamma för. Problemet för Microsoft och Sony är att Nintendo har varit egoistiska nog att själva lägga beslag på hela denna grupp. Planen är således enkel när Sony och Microsoft lanserar sina nya produkter: locka de så kallade casualspelarna, det vill säga de som inte hänger på spelforum, läser speltidningar eller driver spelbloggar utan är kompisen på jobbet, barnfamiljen i kvarteret, polarna i innebandylaget.

Länge hävdade både Microsoft och Sony att framgångarna för Wii var tillfälliga. När folk tröttnat på att stå framför TV:n och vifta i spel som ser ut att ha utvecklats 2002 skulle de vilja byta upp sig till marknadens två prestandamaskiner, Xbox 360 och PlayStation 3. Så har inte skett. Folk har inte tröttnat. Även om Wii inte är lika stekhet i dag som tidigare utökar Nintendo fortfarande försprånget gentemot sina konkurrenter. Nintendos framgångar har tvingat Sony och Microsoft att tänka om. Det är en omvändelse under galgen men den var ett måste för att inte helt hamna i bakvattnet. Samtidigt är det inte omöjligt att Nintendo redan arbetar på sin nästa succé.

Både Sonys och Microsofts kontrolldon har för- och nackdelar. De kan sammanfattas så här:

Move
+ bättre precision än till Wii
+ PlayStation 3 kan erbjuda mer avancerade spelupplevelser än Wii
+ hyggliga spel på gång

- väldigt lik Wiimoten vilket försvårar marknadsföringen
- dyr om man ska spela fler än en
- hur ska barnfamiljer som redan har Wii lockas av Move?

Kinect
+ skiljer sig från allt annat på marknaden
+ behövs bara en för att spela flera
+ kan användas till mycket annat än bara spel

- kan upplevas som dyr
- spelen som visats hittills är rena skämten
- tar processorkraft från konsolen vilket gör mycket avancerade spel problematiska

Somliga är övertygade om att Kinect kommer att bli en kommersiell succé. Jag är inte lika säker på det. Jag tror tvärtom att Microsoft kan få det riktigt tungt. Det hänger som vanligt på tre saker: priset, spelen och paketeringen. Kinect får inte kännas för dyr för konsumenterna. Det måste finnas spel som attraherar både de som redan äger en Xbox 360 och de som inte gör det - vilket är två helt olika grupper. Dessutom måste Microsoft lyckas sälja produkten med mördande reklam, det vill säga paketera den med ett tilltalande budskap.

Jag tror att funktionaliteten och spelen blir avgörande i slutändan. Sänka priset och ta en tillfällig förlust är Microsoft inte främmande för, det visade de om inte annat när Xbox över en natt blev 1 500 kronor billigare (och alla vi stackare som köpt den för lanseringspriset 5 000 riksdaler fick två spel och en handkontroll i kompensation). Men om Kinect inte håller måttet som produkt betraktad blir det svårare att backa bandet.

För Sony är det både enklare och svårare. Eftersom Move liknar Wii-kontrollen så pass mycket blir det lätt att få folk att förstå hur den ska användas. Lyckas bara Sony få utvecklarna att släppa spel ur varumärken som folk känner igen (Killzone 3, ett nytt Tekken, Gran Turismo 5) och blir nyfikna på att kunna kontrollera på ett nytt sätt, kan det säkert locka en del. Men att kontrollen är så lik Wiimoten ligger den samtidigt i fatet. Hur ska barnfamiljer som redan har en Wii hemma övertygas om att lägga ut 450 kronor per Move-kontroll bara för att få spela lite snyggare spel? Har de inte redan PlayStation 3 tillkommer kostnaden för konsolen också (även om Sony lär bundla till hyggliga priser). De som redan äger en PlayStation 3 lär säkerligen köpa en Move-kontroll. Men det är ju inte de som Sony vill åt.

Framtiden får utvisa hur det går. Jag tror att både Sony och Microsoft får svårt att charma casualspelarna lika bra som Nintendo. Men jag trodde å andra sidan aldrig att Wii skulle bli en sådan braksuccé heller. Det är bara att inse att vi konsumenter är rätt oförutsägbara när vi står i butiken och ska välja.
Den förmodade prissättningen på Kinect (1 500 kronor) har fått kritik.
Men Move med fyra spelare kräver fyra kontroller, vilket innebär totalt 1 800 kronor.