onsdag 21 juli 2010

Bojkotta Apples låsta system

Jag köpte iPhone 3GS i vintras och fick den stulen i sommar. Nog för att jag saknar telefonen, dock främst för att jag kunde skriva kinesiska på den, använda ett kinesiskt lexikon och på ett smidigt sätt titta på bilder i den. Inte för så mycket annat, faktiskt. Därför skrev jag tidigare om fem skäl att inte köpa iPhone. Dålig batteritid, dyr, dålig högtalare, inte skön att ringa längre samtal med och för sluten. Just den sista punkten är ett större problem än de andra.

Apple har gått från den lilla uppstickaren till den kaxiga marknadsledaren. Nej, de säljer varken flest datorer eller telefoner totalt sett, men alla deras produkter tycks bli omedelbara succéer. Därför kan en flera år gammal Macbook fortfarande sälja till priset av 9 000 kronor när tekniskt bättre PC-laptops går att hitta för halva priset. Ha-begäret är alltid starkt för Apples produkter. Apple har blivit hippt, helt enkelt. När något blir hippt blundar de hippa kunderna för nackdelarna med produkten. Skriv ett negativt inlägg om iPhone på valfritt forum och du får blodtörstiga Apple-fans över dig. Inom spelvärlden kallas det fanboyism. Ni vet de som äger en PlayStation-konsol och aaaldrig skulle kunna tänka sig att köpa en Xbox-konsol. Och vice versa. Eller den som bara köper Nintendos produkter med den enkla motiveringen att de är "bäst". Trots att Nintendo tagit ut rövarpriser på sina spel genom åren (och fällts av EU för det) och att deras spelutbud har stora svarta hål jämfört med konkurrenternas.

Nya iPhone 4 har inte fått en så bra start som Apple hade hoppats. Ett problem har dykt upp. Ett inte så litet heller. iPhone 4 har problem med antennen, vilket påverkar mottagningen. En ganska viktig detalj eftersom det trots allt är en telefon. Apple har byggt in så många finesser i sin telefon att antennen knappt får plats. iPhone är således snarare en dator med ringfunktion.

Åter till Apples låsta värld. Har du en iPod är du hänvisad till iTunes. Ska du föra över bilder till iPhone är du hänvisad till iPhoto. Detta är inga stora problem i sig, egentligen. Problemet är att detta är Apples hela affärsmodell. Deras stängda värld tvingar kunden att endast köra av Apple godkända program på iPhone, vilket begränsar potentialen. Och det får ibland rätt absurda konsekvenser. Som ett led i konkurrensen med Adobe har Apple valt att inte godkänna Flash i sin iPhone.

Jag föredrar ett öppet system där det är jag, användaren av produkten, som bestämmer vilka program som ska finnas på min smartphone. Ge oss bara en smidig nedladdningstjänst, vilket App Store är, och vi betalar gladeligen. Men sluta kontrollera oss, sluta stänga in oss. Problemet är att ju större framgångar Apple får med sitt stängda system, desto större anledningar för konkurrenterna att erbjuda samma sak. De vill också tjäna pengar.

Jag fick visserligen min iPhone stulen, men jag var aldrig särskilt förtjust i den. Jag lär inte köpa någon ny. Vem kan erbjuda mig en bra och prisvärd smartphone som inte är lika låst som iPhone?