tisdag 29 oktober 2013

Mega Drive fyller 25!


Mega Drive, Segas kaxiga uppstickare som (nästan) satte Nintendo på plats fyller 25 år i dag. Konsolen lanserades den 29 oktober 1988 i Japan men kom inte till Europa förrän över två år senare. Mega Drive hette Genesis i USA och släpptes där 1989.

Visserligen spelade jag en del på Master System, Segas svar på Nintendos NES, men det var med 16-bitsenheten Mega Drive som mitt spelintresse tog fart på allvar. Jag spelade Sonic the Hedgehog och blev som de flesta andra tagen av Segas nya maskot. Spelet var fantastiskt och något vi inte riktigt hade sett tidigare. Från och med den dagen var jag frälst vid allt som det stod "Sega" på. Jag beställde Sonic the Hedgehog 2 på postorder. 428 kronor senare slogs jag mot Dr Robotnik i ett ännu snyggare och ännu snabbare spel.

Tredjepartsutvecklarna hade ledsnat på Nintendos fasoner och utvecklade mer än gärna sina spel till konkurrenten. Mega Drive fick därför ett väldigt brett spelutbud. Här fanns EA:s NHL och FIFA, action och fighters som Streets of Rage och Street Fighter II, Terminator 2 annorlunda titlar som ToeJam & Earl, Teenage Mutant Ninja Turtles (det är svårt att begripa hur stort Turtles var då), klassiska äventyr som Quackshot och Castle of Illusion, racers som Road Rash och OutRun samt givetvis en drös Sega-spel som Phantasy Star, Shining Force och Sonic. Själv fastnade jag också för inte fullt lika glamorösa titlar som Alien Storm och Truxton.

Spel var dock dyra då (Sonic 2 kostade alltså över 400 kr i början av 90-talet), och för en mellanstadiespoling var det inte fråga om att köpa ens tillnärmelsevis alla spel man ville ha. Det handlade i stället om att nöta de spel man hade. Igen och igen.

Sega fortsatte att sälja Mega Drive ända till 1997 (Saturn lanserades 1994). Konsolen kom i en rad tredjepartsutföranden och uppgifterna om hur många som sålts totalt varierar. Sega ska ha sålt runt 30 miljoner enheter (varav hälften i USA), vilket gör Mega Drive till den överlägset mest framgångsrika konsolen från Sega. I mina ögon skulle dock företagets sista också bli dess bästa.
En fantastisk maskin med många fantastiska spel fyller 25 år.